Statslig og regional planlægning
Der vurderes ikke at være forhold, der strider mod statslig eller regional planlægning.
Kommuneplan 2021
Kommuneplan 2021 indeholder både en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling, samt en række specifikke bestemmelser om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer.
Kommuneplanens specifikke bestemmelser
Lokalplanområdet er omfattet af gældende kommuneplanramme 2.B04 Rødkælkevej, Solsortevej m.fl. Det er en boligramme, og fastlægger områdets anvendelse som boligformål med mulighed for både åben-lav eller tæt-lav bebyggelse.
Boligrammen fastlægger følgende rammebestemmelser ift. anvendelse, maks. bebyggelsesprocent, maks. højde, maks. etageantal, samt særlige bebyggelsesforhold og øvrige forhold, der skal tages hensyn til:
- Generel anvendelse: Boligområde med åben-lav eller tæt-lav bebyggelse
- Maks. bebyggelsesprocent: 45%
- Maks. antal etager: 2,5 etager
- Maks. højde målt fra eksisterende terræn: 11 meter
- Særlige bebyggelsesforhold: For åben-lav boligbebyggelse gælder maks. bebyggelsesprocent på 30, maks. bygningshøjde på 8,5 m., og maks. 1,5 etager. Ved tæt-lav boligbebyggelse gælder maks. bebyggelsesprocent på 45, maks. bygningshøjde på 11 m., og maks. 2,5 etager.
- Øvrige forhold: Ny bebyggelse skal placeres mindst 20 m. fra banen af hensyn til støjafskærmning.
Da lokalplanen holder sig inden for kommuneplanens rammebestemmelser ift. anvendelse, maks. bebyggelsesprocent, maks. højde, og maks. etageantal, skal der ikke udarbejdes et kommuneplantillæg.
Kommuneplanens generelle retningslinjer
Kommuneplan 2021 indeholder en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling. De emner, der er relevante i forhold til pågældende lokalplan, er beskrevet og vurderet nedenfor:
retningslinjer for anvendelse i boligområdet:
Boligområdet skal anvendes til helårs boligformål med de bebyggelsesformer, der er nævnt konkret i rammerne for det enkelte boligområde. Bebyggelsesformerne kan omfatte åben/lav boligbebyggelse (fritliggende parcelhuse), forskellige former for tæt-lav boligbebyggelse, herunder dobbelt-, række-, og kæde- og klyngehuse Som hovedregel kan der også etableres institutioner, faciliteter til fritids- og kulturformål og lignende, som naturligt kan passes ind i boligområdet
Bebyggelsens omfang, placering og udtryk:
Ny bebyggelse, som opføres i allerede udbyggede områder, skal som hovedregel tilpasses facadelinjer, husdybder, etageantal, gesimshøjder, tagform og materialevalg med den omgivende bebyggelse. Ny bebyggelse kan dog opføres med anden udformning og materialevalg, hvis dette efter en nærmere konkret vurdering skønnes at kunne bidrage positivt til det samlede bymiljø.
Parkeringsarealer:
Ved opførelse af ny bebyggelse eller nyindretning af bebyggelse er udgangspunktet, at der som minimum skal sikres følgende antal p-pladser:
- Mindst 1,5 p-plads pr. tæt/lav bolig
- 1 p-plads pr. 50 m2 etageareal erhverv, kontor, institution m.v.
Opholds- og legearealer:
Opholds- og legearealerne skal være af god kvalitet med mulighed for ophold på et areal af privat/halvprivat karakter, hvor der er sol i eftermiddagstimerne i sommerhalvåret og beplantning, f.eks. i form af træer og buske.
I nye boligområder skal der som udgangspunkt udlægges minimum 10 % af det samlede grundareal til fælles friarealer. I områder til etagebebyggelse eller tæt-lav boliger er det særligt vigtigt, at der er friarealer, som har kvalitet i forhold til at fungere til ophold og leg. Det vil sige, at opholdsarealerne skal kunne tilbyde gode rum og rammer for rekreativ ophold, samt indbyde til fysisk aktivitet for områdets beboere. Dette gøres eksempelvis ved at skabe grønne rum, i form af ofte lavere beplantning som vægge indenfor friarealet. Friarealerne skal udformes og anlægges med god tilgængelighed, gerne med (sti)forbindelser til andre grønne områder.
Ved indretning af boliger i eksisterende bygninger skal der udlægges opholds- og legearealer efter en nærmere vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Bevaringsværdige bygninger:
Bevaringsværdige bygninger med bevaringsværdi 1, 2, 3 og 4 i henhold til SAVE-registrering skal søges bevaret og må ikke nedrives uden en nærmere vurdering og tilladelse fra kommunalbestyrelsen. Udvendige ændringer i form af om- og tilbygninger, herunder facadeændringer, udskiftning af tage, vinduer og døre, skal ske i overensstemmelse med den enkelte bygnings oprindelige arkitektur og materialevalg. Bygninger i bevaringsværdige miljøer skal ombygges og istandsættes under hensyntagen til bygningernes oprindelige udseende og områdets særlige karakter. Ved lokalplanlægning skal der fastsættes bevaringsbestemmelser, som sikrer værdifulde kulturmiljøer og bygninger. Det kan også omfatte bygninger, som ikke i sig selv er bevaringsværdige.
Tekniske anlæg til områdets forsyning:
Uanset rammebestemmelserne i øvrigt kan der i en lokalplan gives mulighed for anlæg, som er nødvendige til områdets forsyning. Det er en forudsætning, at anlæggene placeres, udføres og anvendes under størst mulig hensyntagen til det område, hvor de placeres. Bassiner til opsamling af regnvand indrettes, så de kan indgå som et rekreativt element i bebyggelsen.
Kystnærhedszone
Planområdet er beliggende inden for den kystnære del af byzonen, og er placeret bag eksisterende bymæssige bebyggelse.
Planen muliggør ny bebyggelse i op til 2 etagers højde, der muligvis ved enkelte indkig vil være synlig fra fjorden.
Dog vil den nye bebyggelse ikke afvige væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, og vurderes derfor ikke at ville ændre væsentligt ved det øvrige eksisterende bybillede fra fjorden, og dermed heller ikke medføre en væsentlig visuel påvirkning af kystlinjen.
Eksisterende lokalplaner
Der er ikke nogen gældende lokalplaner for lokalplanområdet.
Planlægning i forhold til nabokommuner
Det er Holbæk Kommunes vurdering, at den muliggjorte bebyggelse ved denne lokalplan ikke vil have påvirkning på nabokommunernes udvikling.
Bygge- og beskyttelseslinjer
Lokalplanområdet ligger ikke inden for bygge- eller beskyttelseslinjer.