Borgerinddragelse

Fordebat

Der har været afholdt fordebat fra den 27. februar til den 31. marts 2020. Der var planlagt borgermøde den 24. marts men grundet statslig udmelding om forsamlingsforbud blev dette aflyst. 

Administrationen har modtaget 5 bemærkninger i fordebatten, herunder et fra foreningen for bygnings- og landskabskultur i Holbæk Kommune. I forbindelse med den eksterne høring af screening for miljøvurdering har Museum Vestsjællands også indsendt et høringssvar som ligeledes er medtaget i hvidbogen og i de samlede høringssvar. Der var to hovedemner som var gennemgående: Trafikforhold og tilpasning til Brolæggerstrædes bevaringsværdige gadeforløb.

Tilpasning til Brolæggerstrædes bevaringsværdige gadeforløb.

Der er fremkommet flere holdninger om, at byggeriet var for højt. Administrationen vurderer, at bygningshøjden er fint tilpasset i facaderækken ud mod Havnevej, hvor bygningerne orienterer sig imod. Overgangen til det bevaringsværdige gademiljø i Brolæggerstræde trapper ned fra 3 til 1,5 etager med et mellemrum på 16 meter og vurderes ud fra facade-opstalten at være acceptabelt. Bygningen danner en relativ høj ryg ud mod den befærdede Havnevej og danner port ind mod Brolæggerstræde. Tilmed har man, for at imødekomme høringssvarene, flyttet alle parkeringspladser om i gården. Der var ingen, der udtrykte ønske om at bevare de eksisterende bygninger.

Museum Vestsjælland foreslår, at man nøje udvælger facadernes materialer, hvilket har givet anledning til bestemmelser omkring anvendelse af traditionelle materialer.

Trafikforhold på Brolæggerstræde

Der blev i høringssvarene udtrykt bekymring for den megen trafik på Brolæggerstræde, hvor Holbækborgerne, allerede i dag, ikke respekterer, at der er gennemkørsel forbudt. Der blev udtrykt bekymring om den mertrafik, som projektet vil bibringe med de 18 nye lejligheder som får indkørsel via rolighedsstræde/Brolæggerstræde. Der er udarbejdet et trafiknotat, som konkluderer at vejsystemets kapacitet godt kan rumme det. For at imødekomme høringssvarene er alle parkeringspladser blevet rykket om i gården, og der indbetales til parkeringsfond for de manglende tre. 

Du kan se behandlingen af bemærkningerne her:

Høring 

Der har været afholdt 8 ugers offentlige høring fra den 5. oktober til den 30. november 2020. Der blev den 21. oktober 2020 afholdt borgermøde for i alt 18 borgere, repræsentanter fra Udvalget for Klima og Miljø og udvikler.

Administrationen har i den offentlige høring modtaget syv høringssvar

Et gennemgående tema i den offentlige høring var tilpasning af byggeriet med særligt fokus på indbliksgener og tab af udsigt fra højere bygninger på Vejerhusstræde og Brolæggerstræde 21, ud over det bevaringsværdige gademiljø. Tab af udsigt er en naturlig konsekvens af byudvikling og i en bymæssig kontekst har man ikke ejerskab over en udsigt. Administrationen vurderer, at projektet er tilpasset på en måde, hvor det indrammer og fremhæver den bevaringsværdige kontekst.

To borgere ønsker at byggefeltet trækkes væk fra Brolæggerstræde for derved at give plads til det vejtræ, der er tegnet ind på illustrationsplanen. Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur i Holbæk Kommune peger på, at bygningen skal trækkes frem for at markere Brolæggergades smalle gadeforløb. Lokalplanen angiver forskellige løsninger for at markere hjørnet af Brolæggerstræde og Havnevej, hvoraf indplacering af et vejtræ er en af dem.

Flere høringssvar udtrykte bekymring for sætningsskader ved fundering af et så højt byggeri. Dette vurderes at være sikret af bygherres forpligtigelser jf. byggelovens § 12, som beskrives i administrationens kommentar til høringssvar fire punkt 1.

Et andet gennemgående tema er trafikforhold, hvor beboerne udtrykker bekymring for den mertrafik der måtte opstå ifm. de 18 nye boliger. Der er udarbejdet et trafiknotat, der viser, at vejnettets kapacitet langt fra overskrides. Borgerne oplever, på trods af skiltning, at Brolæggerstræde bruges som gennemkørselvej og ønsker derfor, at der blive opsat spærring. Dette ønske er udenfor denne planlægning, men er bragt videre til vejmyndigheden.

Samlet set har høringssvarene og administrationens indstilling givet anledning til at foreslå følgende ændringer i lokalplanen efter aftale med udvikler:

  • Baghusbygningens byggefelt indskrænkes med 2,7 meter for at mindske indbliksgener til de lave nabobygningers haver.
  • Altanerne på baghusets vest facade trækkes 2 meter væk fra gavlen for at mindske indbliksgener.
  • I § 5 indskærpes, at trappeopgange skal trækkes 0,5 meter tilbage eller skydes 0,5 meter frem for at skabe variation i bygningskroppen.
  • 7.10 forenkles ved kun at muliggøre vinduer i 2 – 3 fag, hvilket betyder at tofagsvinduer med vandret sprosse udgår som krav.

Udvikler foreslår i høringssvar 7, at lokalplanen skal muliggøre en anden konstruktionsform under den pudsede facade. Lokalplanforslaget stiller krav til mursten, både ved blank mur med synlige mursten og ved pudset mur.

Udvalget for Klima og Miljø indstillede følgende ændringer til lokalplanforslaget, som Kommunalbestyrelsen efterfølgende godkendte. At: 

  • Bygningen ikke kan fremtræde med københavnertage.
  • Facaderne skal være filsede eller vandskurerede, så strukturen i mursten træder frem.

Læs høringssvar og administrationens behandling heraf her