Miljø

 

Støj

Rekreative områder i det åbne land er områder, fredede naturområder og lignende, bør ikke udlægges, hvor støjniveauet er højere end 53 dB. Dog hedder det at campingpladser, som ligger i et byområde nær transportmidler og byens øvrige faciliteter, kan udlægges ved højere niveauer. Det bør tilstræbes, at de ikke udlægges hvor støjen er højere end 58 dB, men i situationer, hvor der ikke findes alternative placeringsmuligheder, kan der accepteres niveauer til op til 68 dB.

Illustration 9: Vejtrafikstøj beregnet 1,5 m over terræn for området ved Slagelsevej 40, 4450 Jyderup i Holbæk kommune.

Støjnotatet viser, at støjniveauet for rekreative områder på 53 db overholdes omkring 50 meter fra Slagelsevej og at de accepterede niveauer på 68 db for ”Campingplads i bynær kontekst hvor der ikke findes alternativ placering” jf. Miljøministeriets publikation ”Støj fra Veje” overholdes for hele området.

Campingplads i bynær kontekst hvor der ikke findes alternativ placering

Området udlægges i bynær kontekst på en placering, hvor der i mange år har været rekreativt område i form af en campingplads. Området bliver byens og den øvrige offentligheds indgang til søen og Jyderupstien (del af Istidsruten) hvilket berettiger den bynære placering og støjniveauer helt op til den maksimalt acceptable 68 dB.

OBS. OBS. Se evt. Miljøministeriets publikationer ”Støj fra Veje” - vejledning nr. 4, 2007, ”Ekstern støj fra virksomheder” - vejledning nr. 5, 1984, ”Støjkortlægning og støjhandlingsplaner” - vejledning nr. 4, 2006, samt vejledninger om flystøj (nr. 5/1994) og jernbanestøj (nr. 1/1997).

Tiltag for at mindske støj jf. støjnotat 

  • Ved at sætte den ned fra 50 km/t til 30 km/t vil man ifølge rapporten reducere støjen med 3db ned til hvilket er en ”hørbar med lille ændring”.
  • Ved at reducere antallet af biler med hhv. 65 % eller 90 % del kan man ligeledes reducere støjen med hhv. 5 eller 10db. Da det er en regional vej er det usandsynligt at den bliver mindre befærdet lige foreløbig.
  • Støjværn ud mod Slagelsevej vurderes som uhensigtsmæssigt, da det strider mod lokalplanens formål om at bevare og fremhæve det naturlige bevaringsværdige landskab.

 

Jordforurening

Der er ikke registreret forurening på grunden. Hvis der efterfølgende ved grave- og anlægsarbejdet konstateres jordforurening, skal arbejdet indstilles og kan først genoptages, når dette godkendes af Holbæk Kommune, som kan kontaktes på jord@holb.dk

Fund og fortidsminder

Arkæologi/jordfund:

Vores kontrol i arkiverne viser, at der er registreret et enkeltfund af en arbejdsøkse fra bondestenalderen på planarealets delområde C / byggefelt C1. Arealet beliggende på jævnt terræn mod Skarresø har godt potentiale for bl.a. stenalderbopladser. Da de planlagte byggefelter til nybyggeri og broanlæg stort set holder sig indenfor eksisterende byggeriers grænser, er der næppe her risiko for ødelæggelse af væsentlige arkæologiske interesser ved jordarbejderne ved byggeriet. Større ledningsarbejder og dyberegående stianlæg kan dog berøre væsentlige arkæologiske interesser på arealer, der ikke tidligere har været udsat for jordarbejder.

Museet anbefaler bygherre at indhente udtalelse jf. museumslovens §25 forud for evt. større jordarbejder udenfor de i lokalplanforarbejdet skitserede byggefelter. Herved kan bygherre undgå uplanlagte og fordyrende standsninger af jordarbejder, hvis der findes arkæologiske interesser.

Note:

Før jordarbejder har bygherre/entreprenør altid mulighed for at indhente det arkæologisk ansvarlige museums udtalelse om arkæologiske interesser, jf. museumslovens § 25.

Herved har bygherre og entreprenør de bedste muligheder for at undgå uplanlagt standsning af anlægsarbejdet og undgå udgifter til arkæologisk undersøgelse jf. museumslovens § 27.

Hvis museet i sin udtalelse vurderer, at der ikke findes væsentlige arkæologiske bevaringsinteresser på arealet, så skal evt. udgifter til nødvendig arkæologisk undersøgelse betales af Kulturministeren jf. museumslovens § 27 stk. 5.

En udtalelse fritager ikke bygherre/entreprenør fra forpligtelsen til at standse anlægsarbejdet og underrette museet, hvis arkæologiske levn påtræffes, men den fritager bygherre for udgifterne til en arkæologisk undersøgelse.

Miljøvurdering

Der er foretaget en screening af planforslagenes miljømæssige påvirkninger i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr 448 af 10/05/2017). Miljøscreeningen er offentliggjort som bilag til planforslaget.

Ifølge lovens § 8, stk. 2 skal der gennemføres en vurdering af, om planer og programmer kan få en væsentlig indvirkning på miljøet, når disse

1) er omfattet af stk. 1, nr. 1, og kun fastlægger anvendelsen af mindre områder på lokalt plan eller angiver mindre ændringer i sådanne planer eller programmer eller

2) i øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser og kan forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet.

Efter § 8, stk. 2, nr. 2 skal planer dog kun miljøvurderes, hvis de må antages at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet.

Planforslagene vurderes på baggrund af en screening ikke at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet og vurderes derfor ikke at være omfattet af krav om miljøvurdering af planer, da:

  • ændringerne i anvendelsen af planområdet ikke medfører væsentlige ændringer i det bestående miljø og bygger i placering som allerede eksisterende bygninger.
  • ny bebyggelse opføres, så de eksisterende landskabsværdier fremhæves og bevares.
  • der ikke vil ske en væsentlig påvirkning af Natura 2000-området hvori Skarresø indgår,
  • lokalplanforslaget vil sætte beskyttelsesbestemmelser, der værner om naturudpegningerne.

Afgørelsen om ikke at udarbejde miljørapport er offentliggjort sammen med planforslaget.

Bilag IV-arter

Der er observeret bilag lV arter i området, se beskrivelse herunder. Det vurderes ikke, at disse vil blive negativt påvirket ved projektets gennemførelse.

Flagermus

Der er observeret en del forskellige flagermus i området. Vandflagermus, Troldflagermus, Dværgflagermus, Brunflagermus, Sydflagermus.

Flagermusene har primært brug for ældre hule træer. Fjernelse af enkelte større træer samt beskæring af større grene med hulheder må kun ske på et tidspunkt, hvor træet ikke huser ynglende eller overvintrende flagermus (perioden mellem d. 1. september og d. 1. november).

Link til rapport hentet fra Danmarks Miljøportal den 20.1.2020 her

Beskyttede padder

Der er en sø, hvor der er mulighed for forekomst af beskyttede padder.

Søens tilstand må ikke forringes. Generelt vil det fremme padder, hvis søer er lysåben (fra sydsiden). Eftersom projektet ikke har en direkte indvirkning på søen, vurderes det, at det ikke er en negativ påvirkning. Padder bliver ikke berørt af øget færdsel i området eller lign.

Bilag IV-arter er omfattet af følgende beskyttelsesbestemmelser:

Levestedsbeskyttelsen:

  • naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 2 og jagt- og vildtforvaltningslovens § 6a, stk. 1 (forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder)

Individbeskyttelsen:

  • naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 1 og jagt- og vildtforvaltningslovens § 7, stk. 1 (forbud mod forsætlig forstyrrelse)
  • artsfredningsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1 (forbud mod alle former for forsætlig indfangning eller drab)