Lokalplanens indhold

Planforslagene består af et kommuneplantillæg som ændrer den nordlige del af gældende ramme 2.E06 fra erhverv til boligformål i form af ungdomsboliger. 

Adgang til området gives fra Konsul Beÿers Allé via Lundemarksvej. Den eksisterende trafikbelastning på Lundemarksvej er stor specielt om morgenen, med trafik til uddannelsesinstitutioner og almindelig morgentrafik. Der er derfor udarbejdet en trafikanalyse, der belyser projektets indpasning og indvirkning på de trafikale forhold. Trafikrapporten konkluderer at det eksisterende vejnet godt kan klare den øgende kapacitet. Se trafikanalysen her.

Bebyggelsen disponeres som karrébebyggelse som rejser sig i fem etager i hhv. det nordøstlige hjørne af bebyggelsen og i det sydvestlige. Karréen er åben fra det sydøstlige hjørne til det nordvestlige. Man kan bevæge sig fra gadeplan til den øvre tagterrasse via stisystem. Mod de øst og vestvendte nabobebyggelser etableres støjværn på tagterrasser. 

Bebyggelsen indeholder en grøn forbindelse fra hjørnet af Lundemarksvej / Konsul Beÿers Allé igennem Lundemarken og videre til den grønne kile. Den eksisterende grønne kant af Lindetræer mod Lundemarksvej og Konsul Beÿers Allé bevares. 

Det indre gårdrum etableres med enggræs med klippede stier samt klippede plæner til ophold og leg. Der plantes større træer i grupper eller lunde med kronesammenfald både på parkeringsplads og i det indre gårdrum. Der etableres forsinkelsesbassiner og grøft for lokal afledning af regnvand ved ekstremregn ligesom der etableres sedumbeklædning på tagene. 

Illustration 7: Snit igennem bebyggelsen set fra øst mod vest

Tilpasning til konteksten

Arealet er beliggende centralt i byen og omkranset af eksisterende bebyggelse på alle sider.

  • Mod nord ligger en børneinstitution 1 etage
  • Mod vest ligger bebyggelsen Lundemarken i 2,5 – 8 etager
  • Mod syd ligger erhverv i form af en bilforhandler i 1½ etage.
  • Mod øst ligger Jernstøberigrunden med boliger 2 – 4 etager og helt op til 8 etager længere inde på grunden.

Det skitserede projekt medfører punktvise skalaspring til naboejendommen mod vest "Lundemarken" fra 2,5 til 5 etager  og mod øst "Jernstøberigrunden" fra mulige 3 til 5 etager.

Der er udarbejdet skyggediagrammer der viser at afstanden til nabobygninger kompenserer for det forholdsvis store skalaspring og det vurderes, at den omkringliggende bebyggelse ikke påvirkes i urimelig grad af skyggevirkninger.

Illustration 8 skyggediagrammer 

Arkitektur 

Bebyggelsen disponeres således at den bidrager positivt til by-arkitektoniske kvalitet. Bebyggelsen får et offentligt grønt gårdrum som forbinder bebyggelsen fra Lundemarksvej igennem de omkringliggende boligområder og ud til den grønne kile, stationen og uddannelsesinstitutioner.

Bebyggelsen disponeres arkitektonisk i en nutidig fortolkning af den klassiske karrébebyggelse i en skulpturel bygningskrop som rejser sig i fem etager i det nordøstlige og i det sydvestlige hjørne. Karréen er til gengæld åben i diagonalen fra det sydøstlige hjørne til det nordvestlige og etablerer en offentlig grøn forbindelse igennem gårdrummet. Der etableres tagterrasse på taget af fjerde etage og herfra kan man, via et internt stisystem, bevæge sig ned på gadeplan.

Materialemæssigt tilstræbes en murstensarkitektur i varme farver som passer til boligkvarteret nord for jernstøberigrunden - "Lundermarkens" gul/røde murstensbygninger samt til de rækkehuse der planlægges for på den anden side af Konsul Beÿers Allé. Murstenens lille modul skaber mulighed for variation i murværket både vertikalt og horisontalt i form af mønstermurværk og fremskudt forband. 

 

Illustration 9: Visualisering af bebyggelsen set fra Lundemarksvej mod vest 

Illustration 10: Visualisering af bebyggelsen set fra Lundemarksvej mod Konsul Beÿers Allé med de endnu ikke opførte rækkehuse tegnet ind som volumener. 

Illustration 11: Visualisering af bebyggelsen set fra bebyggelsen vest for lokalplanområdet

Illustration 12: Visualisering af bebyggelsen set fra Konsul Beÿers Allé mod Lundemarksvej. 

Parkering 

Kommuneplanen angiver at der for lokalplanområdet ska disponeres således at der er minimum én parkeringsplads per etagebolig og mindst 0,8 parkeringsplads per ungdomsbolig. 

Lokalplanen muliggør opførelse af bynære ungdomsboliger, tæt på offentlig transport og uddannelsesinstitutioner.  På baggrund af projektets centrale placering vurderes parkeringsbehovet for biler at være mindre hvorfor parkeringsnormen for dette projekt fastsættes til 0,5 per ungdomsbolig. 

Lokalplanforslaget sikrer samtidig tilstrækkelig cykelparkering i form af 1 cykelparkeringsplads for de små etværelseslejlighed op til 40 m2 brutto og to cykelparkeringspladser for de lidt større toværelseslejligheder på mellem 40 og 75 m2 brutto. For at opfylde denne cykelparkeringsnorm foreslås blandt andet cykelparkering i to etager nordvest for bebyggelsen jf. kortbilag 3. Cykelparkering skal placeres tæt på op- og indgange til boliger.