Redegørelse

Forhold til anden planlægning

Statslig og regional planlægning

Formålet med dette afsnit er at give det bedst mulige grundlag for at vurdere planen i en større sammenhæng. I afsnittet redegøres der derfor for eventuel relevant statslig og regional planlægning. Den lokale kommuneplanlægning skal tage hensyn til nationale interesser. De fleste af disse hensyn sker i forbindelse med kommuneplanen.

De nationale hensyn, der er relevante for dette lokalplanområde er oplistet nedenfor, men behandles yderligere under afsnittet om kommuneplan.

  • Natura 2000 planer
  • Bilag IV arter
  • Område for særlige drikkevandsinteresser: 
  • Klimatilpasning
  • Skovrejsning
  • Statslige investering i infrastruktur
  • Lokalt vejnet

 

Kommuneplan 2021

Kommuneplanen udgør rammen for udarbejdelse af lokalplaner. Kommuneplan 2021 indeholder både en række specifikke bestemmelser om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer og en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling.

Kommuneplanens specifikke bestemmelser for lokalplanområdet:

Lokalplanområdet ligger indenfor et område, der i Holbæk Kommuneplan 2021 er udpeget som boligområde med kommuneplanrammen 11.B02. Denne ramme giver mulighed for bebyggelse i max. 2 etager og i max. 8,5 m højde. Bebyggelsens omfang er for åben/lav 30 %, mens den for tæt/lav og etageboliger er på 40 % for området. Min. 15 % af området skal udlægges til samlede opholdsarealer. Planlægningen skal sikre en gennemgående grønning, der forbinder den ældre bebyggelse i Jyderup med Stokkebjerg Skov.

 

 

Generelle retningslinjer for kommunens udvikling relevant for lokalplanområdet:

Arealanvendelse
Boligområder skal anvendes til helårs boligformål. Som hovedregel kan der også etableres institutioner, faciliteter til fritids- og kulturformål og lignende, som naturligt kan indpasses i boligområdet. Det er umiddelbart tilladt, at der i forbindelse med den enkelte bolig drives erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med en bolig, f.eks. frisør, ejendoms-, advokat-, revisor- og arkitektvirksomhed samt dagpleje og lignende liberale erhverv. Erhvervet skal drives af den der bebor boligen.

Ophold og legearealer
Størrelse og placering af opholds- og legearealer skal fastsættes i forbindelse med lokalplanlægningen og/eller byggesagsbehandlingen. Opholds- og legearealerne skal være af god kvalitet med mulighed for ophold på et areal af privat/halvprivat karakter, hvor der er sol i eftermiddagstimerne i sommerhalvåret og beplantning, f.eks. i form af træer og buske.
I områder til tæt-lav byggeri er det særligt vigtigt, at der er friarealer, som har kvalitet i forhold til at fungere til ophold og leg. Det vil sige opholdsarealerne skal kunne indbyde til fysisk aktivitet og fungere som sociale rum for områdets beboere samt anlægges med god tilgængelighed, gerne med stiforbindelser til andre grønne områder.

Parkering
Der skal som minimum sikres 2 p-pladser pr. åben/lav bolig, 1,5 p-pladser pr. tæt/lav bolig og 1 p-plads pr. etagebolig.

Skiltning
Kommuneplanen indeholder derudover generelle rammer om facader og skilte i byzone, som gælder hvor der ikke i medfør af lokalplanlægning er fastsat andre bestemmelser om skiltning.

Anlæg
Der kan i lokalplanen gives mulighed for anlæg, som er nødvendige til områdets forsyning. Det er en forudsætning, at anlæggene placeres, udføres og anvendes under størst mulig hensyntagen til det område, hvor de placeres. Bassiner til opsamling af regnvand indrettes, så de kan indgå som et rekreativt element.

Smukke indfaldsveje
Indfaldsvejene til Holbæk by og de 17 lokalområdebyer skal fremstå som en æstetisk helhed. Helheden skal skabes gennem en regulering af
bygningsfacaderne, ved at undgå dominerende reklamer, skiltning, oplag og hegning samt ved en samlet planlægning for beplantning mv. langs
vejene.

Emner i kommuneplanen eller anden planlægning, der er i relevant i forhold til nærværende lokalplan, er beskrevet og vurderet nedenfor.

Boligstrategi
Som det fremgår af boligstrategien fra 2020 er der efterspørgsel på mindre boliger i Holbæk Kommune, hvilket nærværende planlægning muliggør.

 

Natur og landskab

Lokalplanområdet ligger i opland til Natura 2000 område. Nærmeste Natura 2000-område er Store Åmose Å, Skarresø og Bregninge Å, der ligger ca. 2 km syd for lokalplanområdet. Planforslaget vurderes ikke at påvirke det pågældende Natura2000-område. Lokalplanområdet ligger i vandløbsopland til Aggersvoldløbet og Audebokanalen mod nordøst.

Området består i 2021 af marker med læbælter og en mindre §3 beskyttet sø, mens Stokkebjerg Skov ligger i nærhed til arealet. Området fungerer derfor i dag som mindre spredningskorridor for enkelte arter, som harer og råvildt. Ved omdannelse til boligområde vurderes det, at potentialet for spredningen reduceres for nogen arter, mens andre arter vil få forbedret deres spredningspotentiale ved at den monokulturelle agerjord omdannes til boligområde med grønninger, hvor der med den rette pleje kan opstå flere forskellige arter.

Nordvest for området er der udpeget et større sammenhængende landskab, mens der også ligger et større uforstyrret landskab, som bl.a. består af Stokkebjerg Skov. Holbæk Kommune vurderer at lokalplanen ikke påvirker disse landskaber, men sikrer at der fra den centrale del af Jyderup er forbindelse til området her via en offentlig grønning.

 

Grundvand

Lokalplanområdet er udpeget til område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). På den baggrund er lokalplanen omfattet af bekendtgørelsen om kommunernes planlægning inden for OSD. De særlige drikkevandsinteresser har dog ikke medført særlige redegørelseskrav til lokalplanen, og der er heller ikke behov for at fastsætte særlige retningslinjer for grundvandsbeskyttelse. Dels fordi planlægningen vedrører et område der allerede er planlagt til boligområde, dels fordi boliger optræder på tilladelseslisten i de statslige vandområdeplaner. I OSD områder må arealanvendelsen ikke ændres, hvis ændringen vil føre til en ringere grundvandsbeskyttelse.

Området er omfattet af Holbæk vest Indsatsplan, hvis formål er at sikre rent drikkevand i fremtiden. Der er ingen boringer inden for lokalplanområdet. Området ligger hverken indenfor for boringsnære beskyttelsesområder eller i nitratfølsomt område. Nærmeste vandværksboring er Jyderup Øster Vandværks boring der ligger ca. 740 meter syd for området.

Boligbebyggelse er som udgangspunkt ikke en grundvandstruende aktivitet. Lokalplanen vurderes derfor ikke at medføre en forøget risiko for forurening.

 

Klimatilpasning

Dele af lokalplanområdet er udpeget som område med risiko for oversvømmelse som følge af regnvand.

Oversvømmelsestruede arealer skal som udgangspunkt friholdes for nyt byggeri og anlæg. Dette kan kun fraviges, hvis det kan sandsynliggøres, at risikoen håndteres. I områder hvor afværgeforanstaltninger er nødvendige, er det et krav at disse etableres før ændret anvendelse kan finde sted. Ved etablering af afværgeforanstaltninger, skal det som udgangspunkt sikres, at løsningerne indpasses i de lokale landskabelige og arkitektoniske forhold, samt at løsningen bidrager positivt til biodiversiteten og de rekreative muligheder i området.

Af kommuneplanen fremgår det desuden, at det ved ny planlægning skal sikres at tilstødende arealer ikke udsættes for yderligere væsentlig risiko som følge af disse ændringer.

 

Skovrejsning

Lokalplanområdet ligger uden for område udpeget til potentiel skovrejsning. Planforslaget medfører ikke etablering af ny skov eller fjernelse af eksisterende skov. Der er ikke registreret fredskovspligt på området.

 

Kulturarv - Kirkeomgivelser

Lokalplanområdet ligger inden for Kirkeomgivelser til Jyderup Kirke. Fra lokalplanområdet har man kik til den øverste del af Jyderup kirke, der ligger ca. 500 meter mod syd bag eksisterende bebyggelse. Lokalplanens delområde 4 udgør en bred grøn korridor, som bevirker, at der stadig vil være muligt at se kirken fra ankomstvejen og fra det store fællesområde. Nærværende lokalplan vurderes derfor ikke at være en væsentlig ændring i påvirkningen af kirkeomgivelserne.

 

Statslige investering i infrastruktur

Staten har med Infrastrukturplan 2035 afsat midler af til tredje etape af Kalundborgmotorvejen, som vil være en udbygning af Rute 23. Denne vil løbe ca. 700 meter syd for lokalplanområdet. Det er en national interesse, at der sker en koordinering mellem den kommunale og den statslige transportplanlægning, og at kommuneplanlægningen udarbejdes under hensyn til den overordnede infrastruktur. Kommunens planlægning skal sikre at byudviklingen sker så det understøtter de stats­lige investeringer i transportinfrastruktur. Med udvikling af dette boligområde til potentielle brugere af motorvejen understøttes den statslige investering.

 

Lokalt vejnet

Realiseringen af lokalplanen vil medføre at Aggersvoldvej vil skulle betjene en mertrafik fra de op til 221 boliger. Der vil forventeligt ske en vis belastning af områdets trafikafvikling, som dog vurderes at kunne håndteres. Ved vejadgangen til området skal der på Aggersvoldvej etableres trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger i form af en svingbane.

 

Stier

Inden for lokalplanområdet er der anlagt offentlige stier, der forbinder den ældre del af Jyderup med de nye boligområder mod nord, men også med Stokkebjerg Skov og de større sammenhængende landskaber mod nordvest. Stierne videreføres i lokalplanen. En af stierne kan i forbindelse med udviklingen af det nye boligområde blive omlagt for at undgå at motoriseret trafik skal krydse stien, der også fungere som skolesti. Derudover vil det nye boligområde bidrage med nye stiforbindelser, der kobles op på de eksisterende stier i området. 

 

Kystnærhedszone

Området er ikke beliggende indenfor kystnærhedszonen eller de kystnære dele af byzonen.

Eksisterende lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af gældende boliglokalplan 11.16 og bestemmelser om grundejerforening i lokalplan 10-84.

Lokalplan 10-84 blev i forbindelse med vedtagelsen af lokalplan 11.16 aflyst med undtagelse af bestemmelserne, der vedrører etablering af grundejerforening.

Lokalplan 11.16 giver mulighed for boligbyggeri i en kombination af tæt/lav og åben/lav. Hvor den primære boligtype er åben/lav. Lokalplan 11.16 indeholder desuden bestemmelser om beplantningsbælter og en offentlig grønning.

Med nærværende lokalplan 11.23 aflyses lokalplan 10-84 og lokalplan 11.16 delvist. Aflysningen af lokalplan 10-84 og lokalplan 11.16 sker udelukkende for området omfattet af lokalplan 11.23.

Med lokalplan nr. 11.23 udvides mulighederne for opførsel af flere forskellige boligtyper i området og giver grundlag for et tættere og mere blandet boligområde.

Planlægning i forhold til nabokommuner

Ifølge Planlovens § 29, skal der i lokalplanen redegøres for planens eventuelle påvirkninger på nabokommuner. Det er Holbæk Kommunes vurdering, at den bebyggelse, som er muliggjort med denne lokalplan, ikke vil medføre en påvirkning af nabokommunerne.

Diverse udpegninger

Fortidsminder
På baggrund af resultater fra arkæologiske forundersøgelser vurderes den del af lokalplanområdet, der udlægges til boligområde, at være uden væsentlige fortidsminder. Udtalelsen jf. museumslovens §25 kan ses her. 

Området ligger som længe dyrket område mellem to mindre enge/vådområder nær den gamle landsby. Mod sydvest på ”Præstegårdens Hovedlod” og med den nordøstlige del på ”Gammel Tofter” jf. ældste matrikelkort, hvor området har en lidt højere bonitet end omgivelserne. Marknavnet Gammeltofter indikerer en ældre bebyggelse evt. fra vikingetid eller tidlig middelalder. Området er jævnt bølget, stort set veldrænet landskab med potentiale for bebyggelse og udnyttelse i bondestenalder og resten af oldtiden samt mod nordøst også yngre jernalder-tidlig middelalder.

De arkæologiske forundersøgelse fandt resterne af 2 huse, som sandsynligvis stammer fra jernalderen, samt en grube med jernalderkeramik.


§ 3 sø
I områdets nordvestlige del ligger en sø, der er omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3. Lokalplanen ændrer ikke på søen og de nærmeste omgivelser forbliver offentlig grønning. Der sker således ikke nogen påvirkning af søen.

 

Bygge- og beskyttelseslinjer

Skovbyggelinje på 300 meter
Skovbyggelinjen gælder for alle offentlige skove samt for en eller flere private skove med et sammenhængende areal på mindst 20 ha., jf. naturbeskyttelseslovens § 17. Bestemmelsens formål er at sikre skovens værdi som landskabselement samt opretholde skovbrynene som værdifulde levesteder for plante- og dyrelivet og beskytte skovene mod blæst. Inden for skovbyggelinjen må der ikke placeres bebyggelse.

Planområdets nordvestligste del er dækket af skovbyggelinje. Der udlægges en større offentlig grønning i tilknytning til skoven, således at de rekreative omgivelser kan nydes af borgerne i Jyderup. Der gives i lokalplanen ikke mulighed for bebyggelse inden for skovbyggelinjen.

Andre relevante planer

Jyderup Helhedsplan

I samarbejde med lokale borgere i Jyderup er der i 2013 udarbejdet en helhedsplan for Jyderup. Formålet med Jyderup helhedsplan er at skabe et helhedsbillede for byens fremadrettede udvikling. Planen indeholder et idékatalog over bymæssige tiltag. Kataloget er ikke prioriteret, prissat eller udtryk for politisk beslutning om iværksættelse af tiltag. Derimod er kataloget tænkt som et idékatalog, der kan bringe enkelte tiltag i spil på et tidspunkt på kommunal-, lokalfora-, eller privat regi. Kataloget indeholder enkelte tiltag, der alle peger i retning af en overordnet vision for Jyderup, der i bred forstand handler om ønsket om den gode by og den gode kontakt mellem landskab og by. Heri fremgår det bl.a. at den fremtidige og langsigtede boligudbygning kan ske i den nordlige del af Jyderup. Helhedsplanen er dog ikke i juridisk forstand et bindende planmæssigt dokument. I stedet skal helhedsplanen ses som et baggrundsdokument for kommuneplanen, som fastlægger bindende rammer for udviklingen.

 

Jyderup Handleplan

Jyderup handleplan skal give anbefalinger til realisering af udviklingsprojekter, der er beskrevet i den visionære helhedsplan for Jyderup. Et af temaerne i handleplanen er boligudvikling. Her peges der bl.a. på det faktum, at der i Jyderup ligger uudnyttede og delvist uudnyttede lokalplaner. En af disse lokalplaner er lokalplan 11.16, som har udlagt området i Jyderup Nord til parcelhusområde. Som det fremgår af handleplanen, så blev det i 2018 vedtaget at sælge de kommunale arealer i dette område, med henblik på boligudvikling. Der gøres opmærksom på, at man i boligudviklingen skal vurdere, hvilke boligtyper der er efterspørgsel på. Der er en forventning om, at der i fremtiden vil være stor efterspørgsel på andre boligtyper end villaen. Det anbefales i handleplanen, at beslutning om igangsættelse af Jyderup Nord tages udgangspunkt i boliganalysen og bosætningsstrategien.