Borgerinddragelse

I forbindelse med opstart af udarbejdelse af nærværende planforslag har der været afholdt fordebat.
Indkomne bemærkninger fra fordebatten kan ses her

Ved fordebatmøde den 24.6.2020 blev primært drøftet områdets trafikale påvirkning på de eksisterende villaområder mod vest, og de efterfølgende fremsendte idéforslag og bemærkninger omhandler også langt overvejende dette emne. Naboerne finder, at den nye bebyggelse vil belaste de eksisterende villaveje i et unødigt omfang, og at områdets kommende bebyggelse i stedet burde gives adgang alene via Holbæk Have eller via ny vejkobling til Samsøvej, fremfor at vejadgangen kobles til Borgmestergårdsvej og Højen. Naboerne påpeger, at særligt Højen allerede ved eksisterende forhold er belastet af gennemkørende trafik, samt at der ofte opstår trafikfarlige situationer, som følge af parkerede biler på vejbanen. Derudover blev efterspurgt kobling af stiforløb, så nye stier gennem den grønne kile kobles til stiforløb, herunder sammenhængende cykelstier til skoler, både mod øst og mod vest. Forslag om ny vejkobling via Samsøvej har afstedkommet nabobemærkninger fra grundejerforening ved dette nærområde, der ikke ønsker en sådan løsning.

Udover trafikspørgsmålene blev også gjort bemærkninger om tilpasning af bebyggelseskant mod eksisterende bevaringsværdige bebyggelse på Godthåbsvej, med forslag om kun at muliggøre bebyggelse i et plan, samt forslag om at planforslagene bør indeholdende bestemmelse om grøn beplantning mellem eksisterende villaer og ny bebyggelse, eller at den grønne kile trækkes helt mod denne bebyggelseskant. Tilsvarende blev tilkendegivet, at den viste bebyggelse mod Højen og mod Østre Kirkegård vurderes at være for høj, og bør nedjusteres til 2-3 etager.

De fremsendte bemærkninger i fordebatten har givet anledning til, at der er blevet udført supplerende trafikanalyse, herunder scenarier ved en mulig ny adgangsvej via Samsøvej, eller Holbæk Have, for det nordøstlige delområde i bebyggelsesplanen samt en kobling af vejudlæg internt for ny bebyggelse i den østlige del, så en større del af bebyggelsen gives adgang via Holbæk Have. Herved ledes knap 75 % af trafikken til og fra området via Holbæk Have, under forudsætning af, at der anvises vejadgang hertil, for det nordøstlige delområde. Vejafdelingen anbefaler tiltag til forbedring af de eksisterende forhold på Højen, dels ved skiltning om gennemkørsel forbudt, eventuelt parkeringsforbud og skiltning med hastighedsnedsættelse, der forudsætter Politiets godkendelse.
Endvidere er der afledt af bemærkninger i fordebatten fastsat bestemmelse i planforslagene om grøn beplantning mellem eksisterende villahaver og ny bebyggelse.
Bygningshøjderne i planforslagene vurderes at være tilpasset eksisterende bebyggelse ved Godthåbsvej med maksimalt tilladte bygningshøjder svarende til eksisterende bebyggelse, og desuden ved bestemmelse om tilbagetrækning af byggefelt væk fra eksisterende villahaver. Mod Højen er bebyggelseskanten nedjusteret til 2-5 etager, mod en tidligere bebyggelseskant i op til 6 etager.

Ved den efterfølgende offentlige høring fra den 5.11.2020 til den 4.1.2021 indkom høringssvar, der fortsat overvejende vedrørte de samme spørgsmål, herunder trafiksikkerhed på Højen samt bebyggelseshøjde mod eksisterende bebyggelse på Godthåbsvej. Naboerne finder fortsat, at den nye bebyggelse vil belaste de eksisterende villaveje i et unødigt omfang, og at områdets kommende bebyggelse i stedet burde gives adgang alene via Holbæk Have fremfor at vejadgangen kobles til Borgmestergårdsvej og Højen. Naboerne påpeger, at særligt Højen allerede ved eksisterende forhold er belastet af gennemkørende trafik, samt at der ofte opstår trafikfarlige situationer, som følge af parkerede biler på vejbanen. Derudover blev efterspurgt kobling af stiforløb, så nye stier gennem den grønne kile kobles til stiforløb, herunder sammenhængende cykelstier til skoler, både mod øst og mod vest. Forslag om ny vejkobling via Samsøvej har afstedkommet nabobemærkninger fra grundejerforening ved dette nærområde, der ikke ønsker en sådan løsning.
Naboer ved eksisterende villaer langs Godthåbsvej fastholdt ligeledes, at bebyggelse i 2 etager langs eksisterende villahaver vurderes at være for højt. Roskilde Stift gjorde indsigelse mod bygningshøjde mod kirkegården, og der blev i forlængelse heraf afholdt dialogmøde og aftalt ændringer i planforslaget.

De fremsendte bemærkninger gav anledning til, at der blev foretaget følgende ændringer ved den endelige vedtagelse:
- Bebyggelseshøjder ved dobbelthuse mod Godthåbsvej nedjusteres fra maks. bygningshøjde på 9 m til maks. 7,5 m (inkl. evt. installationer på tag)

-Vejadgange fastholdes som i planforslaget, men der blev truffet beslutning om at gennemføre trafiksikkerhedsforbedrende tiltag på Højen i parallel beslutningssag, og anvisning af mulig vejadgang via Samsøvej for bebyggelsens nordøstlige hjørne i kommende etape udtages

-Bebyggelseshøjder mod Højen nedjusteres fra 2-5 etager til 2-4 etager, og planforslagene justeres endvidere i byggefelt 9 og 10 i overensstemmelse med aftale herom med Roskilde stift
-Bestemmelse om mulig terrænregulering i delområde 4 reduceres fra 3m til 1-3 m, tilpasset omkringliggende terræn, og udformet, så LAR-løsning med afledning af vand til den grønne kile er mulig
-Den del af Borgmestergårdsvej, der ligger inden for lokalplanområdet, nedklassificeres fra offentlig vej til privat fællesvej

Skema med de indkomne bemærkninger og den administrative behandling heraf kan ses her