Statslig og regional planlægning

Formålet med dette afsnit er at give det bedst mulige grundlag for at vurdere planen i en større sammenhæng. I afsnittet redegøres der derfor for eventuel relevant statslig og regional planlægning.

Planområdet er ikke omfattet af landsplandirektiver. Staten har dog interesser som berører lokalplanområdet. Dette omfatter drikkevandsinteresser og Natura 2000 område. Disse emner er indarbejdet i kommuneplanen for Holbæk Kommune og beskrives nærmere under afsnittet om Kommuneplan 2021.

Det vurderes, at planforslaget er i overensstemmelse med statslig og regional planlægning.

Kommuneplan 2021

Emner i kommuneplanen eller anden planlægning, der er i relevant i forhold til nærværende lokalplan, er beskrevet og vurderet nedenfor. Kommuneplan 2021 indeholder både en række generelle rammer for kommunens udvikling samt en række specifikke rammer om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer.

Specifikke rammer

Lokalplanområdet ligger indenfor område, der i Holbæk Kommuneplan 2021 er udpeget som boligområde. Området er omfattet af kommuneplanramme 16.B02, der udlægger området til boligformål for åben/lav og tæt/lav bebyggelse.

 

Den maksimale bebyggelsesprocent er 40 for tæt/lav og 30 for åben/lav. Der kan bygges i maksimalt 1,5 etage og maksimalt 8,5 meters højde.

Det bemærkes i kommuneplanrammen at hele eller dele af rammeområdet er udpeget som område med risiko for oversvømmelse. Ny planlægning eller ændret anvendelse inden for området skal derfor ske jf. retningslinjerne for arealer med risiko for oversvømmelse.

Retningslinjerne er følgende: oversvømmelsestruede arealer skal som udgangspunkt friholdes for nyt byggeri/anlæg. Dette kan kun fraviges, hvis det kan sandsynliggøres at risikoen håndteres. I områder hvor afværgeforanstaltninger er nødvendige, er det et krav at disse etableres før ændret anvendelse kan finde sted. Ved etablering af afværgeforanstaltninger, skal det som udgangspunkt sikres, at løsningerne indpasses i de lokale landskabelige og arkitektoniske forhold, samt at løsningen bidrager positivt til biodiversiteten og de rekreative muligheder i området.

Planlægningen for området er ikke i overensstemmelse med gældende kommuneplanramme, da denne ikke giver mulighed for etageboliger og rækkehuse i 2 etager. Planlægningen forudsætter derfor en ændring af kommuneplanen. I forbindelse med planlægningen udarbejdes derfor et kommuneplantillæg.

Kommuneplantillægget giver mulighed for at anvende området til boligområde i form af tæt/lav boligbebyggelse og etageboliger. Det maksimale antal etager fastsættes til 2, mens den maksimale højde fastsættes til 8,5 meter. Den maksimale bebyggelsesprocent for hele området fastsættes til 60% for etageboliger og 40% for tæt/lav boliger.

Generelle rammer i kommuneplanen

Dette afsnit beskriver de generelle rammer i kommuneplanen, som er relevant for lokalplanen. 

Arealanvendelse

Boligområder skal anvendes til helårs boligformål. Som hovedregel kan der også etableres institutioner, faciliteter til fritids- og kulturformål og lignende, som naturligt kan indpasses i boligområdet. Det er umiddelbart tilladt, at der i forbindelse med den enkelte bolig drives erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med en bolig, f.eks. frisør, ejendoms-, advokat-, revisor- og arkitektvirksomhed samt dagpleje og lignende liberale erhverv. Erhvervet skal drives af den der bebor boligen.

Ophold og legearealer

Opholds- og legearealerne skal være af god kvalitet med mulighed for ophold på fællesareal, hvor der er sol i eftermiddagstimerne i sommerhalvåret og beplantning, f.eks. i form af træer og buske.

I områder til tæt-lav byggeri er det særligt vigtigt, at der er fællesarealer, som har kvalitet i forhold til at fungere til ophold og leg. Det vil sige opholdsarealerne skal kunne indbyde til fysisk aktivitet og fungere som sociale rum for områdets beboere samt anlægges med god tilgængelighed og stiforbindelser til andre grønne områder.

Lokalt vejnet

Realiseringen af lokalplanen vil medføre at de nærliggende veje vil skulle betjene en mertrafik fra de op til 72 nye boliger. Der vil forventeligt ske en mindre belastning af områdets trafikafvikling. Denne vurderes at kunne håndteres af de eksisterende veje.

Parkering

Der skal som minimum sikres 1,5 p-pladser pr. tæt/lav bolig og 1 p-plads pr. etagebolig. Lokalplanen regulere at en del af parkeringen skal ske på egen grund, mens en del skal etableres som fællesparkering.

Skiltning

Kommuneplanen indeholder generelle rammer om facader og skilte i byzone. Disse gælder også for lokalplanområdet.

Anlæg

Der kan i lokalplanen gives mulighed for anlæg, som er nødvendige til områdets forsyning. Det er en forudsætning, at anlæggene placeres, udføres og anvendes under størst mulig hensyntagen til det område, hvor de placeres. Bassiner til opsamling af regnvand indrettes, så de kan indgå som et rekreativt element.

Smukke indfaldsveje

Indfaldsvejene til kommunens byer skal fremstå som en æstetisk helhed. Helheden skal skabes gennem en regulering af bygningsfacaderne, ved at undgå dominerende reklamer, skiltning, oplag og hegning samt ved en samlet planlægning for beplantning mv. langs vejene. Lokalplanen sikrer gennem bestemmelser og bebyggelsens omfang og ydre udtryk, samt med krav til beplantning at Østrupvej opleves som en smuk indfaldsvej til Ugerløse.

 

Temaer i kommuneplanen eller anden planlægning

Byudvikling

Kommuneplanen har udlagt arealer til ny byudvikling, der forventes at dække en 12-årig periode. Arealerne til ny byudvikling er fordelt rundt i kommunen, hvor der er konkrete og realiserbare ønsker om byudvikling, der kan sættes i gang efter kommuneplanens vedtagelse, og hvor det er efter en samlet vurdering er hensigtsmæssigt, at der sker byudvikling. Et af disse områder udgør planområdet for denne lokalplan. 

Kirkeomgivelser

Lokalplanområdet er beliggende ca. 320 meter fra Ugerløse Kirke. Lokalplanområdet er omfattet af retningslinjer for beskyttelse af kirkeomgivelser til kirken. Det skal derfor sikres, at ny bebyggelse ikke påvirker betydningen for de landskabelige omgivelser. Kirken vil stadig kunne opleves fra Østrupvej og på en stor del af den mindre vej Skovhusvejen. Den nye bebyggelse skønnes ikke af påvirke Ugerløse Kirkes betydning for landskabsoplevelsen.

Trafik

Udvikling af byer, lokalsamfund og det åbne land skal tænkes sammen med den trafikale infrastruktur. Lokalplanens placering af veje og stier understøtter den kollektive trafikbetjening og medvirke til at udvikle fremkommelighed, sikkerhed og trygheden for alle trafikanter. Der går buslinjer på Østrupvej og lokalplanens interne stier bindes op på det eksisterende stinetværk i Ugerløse. Indretningen af de interne veje og den begrænsede hastighed giver et sikkert miljø, hvor der kan cykles på vejene. De to interne veje forbindes med fælles cykel- og gangsti. Stierne i området forbindes til den kommunale sti, der løber langs Tjørneholm. Denne sti er forbindelse til både landskabet vest for byen og til Ugerløses faciliteter som skole, idrætsområde, dagligvareforretning og kirken.

Sundhed og friluftsliv

Lokalplanen bidrager til sundhed og friluftsliv på flere måder. Lokalplanen arbejder med trafiksikkerhed, miljøforhold, æstetik og inddragelse som har en effekt på borgernes sundhedstilstand. Lokalplanen giver rammerne for et boligområde, hvor der er fælles grønne arealer og fælleshus, hvor man kan møde hinanden, være aktiv og bevæge sig.

Boligområdets sammenhængende uderum og faciliteter kan tilpasses forskellige grupper af borgere og brede stier med fast belægning sikrer at der tilgængelighed for alle. Det trafikale og rekreative stinet skaber gode forbindelser mellem boligområdet, den øvrige by og det åbne land ad sikre stier, som giver flere forskellige oplevelsesmuligheder. Stierne gør det nemmere at bevæge sig ud af området til fritidsaktiviteter, friluftsliv og natur- og kulturoplevelser til fods eller på cykel. De primære gangstier og fællesstier belyses og anlægges med fast belægning, så de bliver sikre og trygge at færdes på.

Natur og landskab

Nærmeste Natura 2000-område er Store Åmose Å, Skaaresø og Bregninge Å, der ligger ca. 3.7 km vest for lokalplanområdet. Lokalplanen vurderes ikke at påvirke Natura2000-område. Lokalplanområdet er en del af hovedvandløbsoplandet til Åmose Å, og delopland til Muskebækken.

Holbæk Kommune har udarbejdet en landskabsplan vedtaget i 2014 efter landskabskaraktermetoden. Lokalplanområdet omfattes af og er beliggende i landskabsområde nr. 28 Ugerløse. Landskabet karakteriseres ved et roligt og ensartet landskab med forholdsvis mange elementer som småbrug, småskove, bevoksede diger og varierede dyrkningsarealer. Området virker relativt uforandret og kun i begrænset omfang påvirket af tekniske anlæg. De karaktergivende landskabselementer er landbrugsland med mellemstore gårde, der ligger spredt i det svagt bølgende landskab. Det omgivende landskab til Ugerløse by afspejler den oprindelige stjerneudskiftning. Ugerløse kirkelandsby har med adgang til fem større veje udviklet sig som en by med stationsbypræg - uden station. Byens udvikling har taget udspring særligt fra Hovedgaden, der er hovedfærdselsåre mellem Holbæk og Sorø. Siden 1960'erne er der sket en udbygning af byen med parcelhuskvarterer. Udbygning af Ugerløse By bør sikre, at overgangen mellem land og by tager hensyn til landskabet. 

Omkring lokalplanområdet er der både områder som virker meget åbent, mens der også er opstået mindre landskabsrum som følge af afgrænsende beplantninger og terræn. Centralt i Ugerløse ligger Ugerløse Kirke, der fungere som et primært orienteringspunkt i landskabet. 

Miljø og energi

Lokalplanen giver mulighed for anvendelse af området til boligformål. I den forbindelse er emnerne vedr. affald og forurenet jord, støj, vand og grundvand samt klimatilpasning relevant. Disse emner gennemgås herunder.

Affald og jordhåndtering

I forbindelse med byudvikling ønsker Holbæk Kommune at arbejde for, at behovet for at flytte og deponere jord begrænses mest muligt f.eks. ved at der i forbindelse med lokalplanlægning arbejdes for at eventuel overskudsjord fra byggemodning kan blive indenfor lokalplanområdet som f.eks. et landskabeligt element.

Støj

Ved udlæg af arealer til støjfølsom anvendelse (boliger mv.) skal det sikres, at Miljøstyrelsens vejledende regler om støj kan overholdes i forhold til støj fra bl.a. veje. Den konkrete vurdering af ønsker om ændret arealanvendelse vil ske på baggrund af støjmålinger og/eller -beregninger. Disse skal sandsynliggøre, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser kan overholdes.

Vand og grundvand

Lokalplanområdet er udpeget til område med drikkevandsinteresser (OD). Områder med drikkevandsinteresser (OD) er oprindeligt udpeget som områder, der har eller kan have betydning for vandindvinding til mindre vandværker og erhverv. I OD beskyttes grundvandet gennem den generelle miljøbeskyttelse. Lokalplanområdet er ikke udpeget som indvindingsopland (IO), boringsnært beskyttelsesområde (BNBO), område til særlige drikkevandsinteresser (OSD) eller nitratfølsomt indvindingsområde (NFI), hvor der skal tages særlige grundvandshensyn for at beskytte vandforsyningen. Boligbebyggelse er som udgangspunkt ikke en væsentlig grundvandstruende aktivitet og overfladevand, vejvand mv. kan nedsive, hvis jordbundsforholdene tillader det. Lokalplanen vurderes derfor ikke at medføre en forøget risiko for forurening af grundvandet. 

Området dækkes primært af et vandopland, der strømmer mod syd, mens et mindre område dækkes af et vandopland, der strømmer mod vest.

Klimatilpasning

Dele af lokalplanområdet er i kommuneplanen udpeget som område med risiko for oversvømmelse som følge af regnvand. Områder med risiko for oversvømmelse skal som udgangspunkt friholdes for nyt byggeri/anlæg. Dette kan kun fraviges, hvis det kan sandsynliggøres, at risikoen håndteres. I områder, hvor afværgeforanstaltninger er nødvendige, er det et krav at disse etableres før ændret anvendelse kan finde sted. Ved etablering af afværgeforanstaltninger, skal det som udgangspunkt sikres, at løsningerne indpasses i de
lokale landskabelige og arkitektoniske forhold, samt at løsningen bidrager positivt til biodiversiteten og de rekreative muligheder i området.

Af kommuneplanen fremgår det, at det ved ny planlægning skal sikres at tilstødende arealer ikke udsættes for yderligere væsentlig risiko som følge af disse ændringer. 

 

Boligstrategi

Som det fremgår af kommunens boligstrategi fra 2020 er der efterspørgsel på mindre boliger i Holbæk Kommune, hvilket nærværende planlægning muliggør. Boliganalyser for Ugerløse viser, at der er brug for at styrke områdets evne til at fastholde de borgere, der i dag bor i området. Mange beboere i lokalområdet, der overvejer at flytte bolig, søger efter bolig uden for lokalområdet. Det er derfor vigtigt at have fokus på, hvordan lokalområdets attraktivitet kan øges, så udviklingen kan vendes. Analyser viser, at der er potentiale for lejeligheder og mindre lejligheder og rækkehuse.

 

Ugerløse Helhedsplan

I 2017 blev Ugerløse Helhedsplan vedtaget. Helhedsplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med Ugerløse lokalforum, fælles-skaberen og borgere i byen. Der blev afholdt en workshop for alle borgere i januar 2016. Workshoppen resulterede i mange ideer til lokale tiltag og fremtidige udviklingsmuligheder, disse er opsummeret i helhedsplanens idekatalog, der bl.a. kommer ind på ønske om stinetværk og bosætning.

Eksisterende lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplan 3.10, der blev vedtaget i 2006. Lokalplan 3.10 udlægger området til boligformål med mulighed for at opføre 28 parcelhuse og 8 tæt/lav boliger. En del af disse boliger kan opføres i 1 etage med udnyttet tageetage, mens den sydligste del af området kan opføres i 1 plan. I lokalplan 3.10 er vejadgangen til lokalplanområdet fra Højgårdsvej og Tjørneholm. Lokalplan 3.10 aflyses i sin helhed med vedtagelsen af nærværende lokalplan.

 

Planlægning i forhold til nabokommuner

Ifølge Planlovens § 29, skal der i lokalplanen redegøres for planens eventuelle påvirkninger på nabokommuner. Det er Holbæk Kommunes vurdering, at anvendelsen, som er muliggøres med denne lokalplan, ikke vil medføre en påvirkning af nabokommunerne.