Statslig og regional planlægning

Formålet med dette afsnit er at give det bedst mulige grundlag for at vurdere planen i en større sammenhæng. I afsnittet redegøres der derfor for eventuel relevant statslig og regional planlægning.

 

Natura 2000

Nærmeste Natura 2000 område er det ca. 34 km2 store habitatområde "Store Åmose, Skarresø og Bregninge Å". Det ligger ca. 70 m fra lokalplanområdet.

Lokalplanen vurderes ikke, hverken direkte eller indirekte, at kunne påvirke habitatområdet og derved de naturtyper, som er udpegningsgrundlaget.

 

Drikkevandsinteresser

Lokalplanområdet er beliggende inden for et område udpeget til særlige drikkevandsinteresser og er udpeget til indvindingsopland.

En ny anvendelse til bl.a. vandrehjem, ferieboliger, restaurant og forsamlingslokaler vurderes at være mindre forurenende aktiviteter, som ikke vil medføre forøget risiko for forurening af grundvandet. Lokalplanen fastlægger dog bestemmelser om at bygningsdele, der påvirkes af regn (såsom tage, tagrender, inddækninger, facader mv.) ikke må opføres med kobber, bly eller andet materiale, der indeholder miljøskadelige stoffer, som kan nedsive til jord og grundvand.

 

Der vurderes endvidere ikke at være andre forhold der strider mod statslig eller regional planlægning.

Kommuneplan 2017

Lokalplanområdet er beliggende i byzone og skal forblive byzone.

Lokalplanområdet er omfattet af ramme nr. 11.B13. Den udlægger området til boliger med en maksimal bebyggelsesprocent på 40 for den enkelte ejendom og et maksimalt etageantal på 1,5. Den maksimale bygningshøjde er fastsat til 8,5 m.

Eksisterende ramme nr. 11.B13 er markeret med en hvid streg, imens lokalplanområdet og er markeret med en stiplet streg.

 

Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2017. For at muliggøre, at lokalplanområdet kan anvendes til fritids- og turismeformål er der udarbejdet et nyt kommuneplantillæg, der udlægger området til ferie- og/eller fritidsformål.

Kommuneplantillæg nr. 9 udlægger en ny ramme til fritidsformål, 11.F04.

Afgrænsningen af den fremtidige ramme 11.F04 i kommuneplan tillæg nr. 9 er markeret med en sort stiplet streg.

 

Rammen udlægger en ny anvendelse, nemlig turisme-, ferie- og fritidsformål. De bebyggelsesregulerende bestemmelser i rammen er videreført fra den eksisterende ramme 11.B13. Kommuneplanrammen muliggør således fortsat en bebyggelsesprocent på maks. 40, et maks. etageantal på 1,5 og en maks. bygningshøjde på 8,5 m

Lokalplanen vil således kunne sikre at det tidligere Skarridsøhjemmet kan benyttes til turismefremmende formål og imødekomme den øgede efterspørgsel på overnatningsmuligheder, som er i Jyderup.  

 

Helhedsplan for Jyderup

Helhedsplanen for Jyderup blev udarbejdet i forbindelse med Holbæk Kommuneplan 2013-2025. Helhedsplanen tager udgangspunkt i en udviklingsplan udarbejdet af en gruppe borgere i Jyderup. Helhedsplanen skulle først og fremmest være en inspiration til borgernes fortsatte arbejde med at udvikle byen og være et fundament for arbejdet i de lokale fora i Jyderup.

 

Jyderup Handleplan

Jyderup Handleplan blev udarbejdet i 2018 og ligger i forlængelse af visionerne for Helhedsplanen for Jyderup. Handleplanen har fire temaer; Turisme, Ejendomme & udvikling, Byudvikling og Boligudvikling. Indenfor de fire temaer kommer planen med konkrete handlinger, hvoraf den ændrede anvendelse af Skarridsøhjemmet er en af handlingerne under turisme. Særligt lægger planen vægt på potentialet i samarbejdet med Naturpark Åmosen og Istidsruten. Derudover beskrives manglen på overnatnings- og bespisningsmuligheder for turister i Jyderup.

 

Værdifuldt kulturmiljø

Lokalplanområdet ligger inden for et område udpeget til værdifuldt kulturmiljø (jf. Kulturmiljøer i byerne ”Jyderup Stationsby”).

Kulturmiljøets afgrænsning med markering af områdets bærende elementer. Hovedhuset som var en del af det tidligere Skarridsøhjemmet er markeret som nummer 26.  

I plandokumentet udpeger Holbæk Kommune en række bærende elementer inden for kulturmiljøet. Lokalplanområdets hovedhus fra 1943 er udpeget som ét i rækken af store prangende villaer, som blev opført langs Sølystvej og Slagelsevej med udsigt over Skarresø. Samtidig peger plandokumentet på at potentialet i det rekreative naturområde ved Skarresø kan udfoldes yderligere. Nedrivning af bygningerne og manglende vedligeholdelse vurderes at være en trussel mod kulturmiljøet.

Lokalplanen sikrer bevaring af hovedhuset og i kraft af at lokalplanen giver mulighed for ny anvendelse af bygningerne, er det formodningen af hovedhuset igen vil få nyt liv og sikres vedligeholdelse. Samtidig vil den nye anvendelse muliggøre en stærkere sammenhæng mellem det rekreative område omkring søen. Lokalplanen udlægger det største byggefelt bag hovedhuset og et mindre byggefelt nord for hovedhuset. Den åbne have sikres således fri for bebyggelse, så det åbne kig mod Skarresø bevares. Etagehøjderne, materialevalg og placering sikre derudover at hovedhuset fremstår markant på grunden. 

 

Trafikforhold
Lokalplanområdet ligger mod vest direkte ud til Slagelsevej, som forbinder Slagelse med Nykøbing Sjælland, dog overskåret af Odsherredvej. Langs Slagelsevej ligger en trafiksti, som forslag i Kommuneplan 2017. Lokalplanområdets østlige side ligger op ad et internt stisystem, som forbinder den omkringliggende beboelse. For at styrke stiforbindelserne i området fastsætter lokalplanen bestemmelser, som muliggør en stiforbindelse mellem den kommende trafiksti og det interne stisystem.

Offentlig transport i området omfatter bus 490. Den stopper på Slagelsevej sikrer forbindelsen til de omkringliggende områder, bl.a. Svinninge, Mørkøv og Ruds Vedby.

Butikkers påvirkning af bymiljøet

Lokalplanen muliggør ikke butikker og vurderes derfor ikke at påvirke bymiljøet i negativ retning. Den ændrede anvendelse til turismefremmende formål vil derimod give mulighed for at skabe et øget kundegrundlag i bymidten.

Kystnærhedszone

Lokalplanområdet er ikke beliggende inden for Planlovens 3 km kystnærhedszonen og det er derfor ikke relevant for lokalplanen.

Eksisterende lokalplaner

Området er ikke tidligere lokalplanlagt.

Planlægning i forhold til nabokommuner

Ifølge Planlovens §29 skal der i lokalplanen redegøres for planens eventuelle påvirkninger på nabokommunerne. Det er Holbæk Kommunens vurdering at denne lokalplans indhold ikke vil have betydelig indvirkning på nabokommunerne. Dog kan fremmelsen af turisme bidrage positivt til Naturpark Åmosen samt Istidsruten, og således være en brik i at styrke naturparken og cykelrutens tiltrækningskraft af turister.

Bygge- og beskyttelseslinjer

Skovbyggelinje

Lokalplanområdet er omfattet af en skovbyggelinje, som kastes fra beplantning langs Skarresø. Skovbyggelinjer har til formål at sikre det frie udsyn til skove og skovbryn, og for at bevare skovbryn som værdifulde levesteder for plante- og dyreliv. Skovbyggelinjer forløber i en afstand af 300 meter fra skoven. Mellem skoven og skovbyggelinjen må der ikke placeres bebyggelse, såsom bygninger, skure, campingvogne og master. Området mellem lokalplanområdet og beplantningen, der kaster skovbyggelinjen, er i forvejen bebygget. Jævnfør Naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 3 gælder forbuddet mod byggeri inden for skovbyggelinjen ikke de steder, hvor der i forvejen ligger en væsentlig, lovlig bebyggelse inden for linjen. Dermed er skovbyggelinjen ikke gældende for lokalplanområdet.

 

Søbeskyttelseslinje

Lokalplanområdet er delvist omfattet af en søbeskyttelseslinje. Søbeskyttelseslinien har til formål at sikre søer som værdifulde landskabselementer og som levesteder samt spredningskorridorer for plante- og dyreliv. Inden for beskyttelseslinien er der generelt forbud mod ændringer, dvs. der må ikke placeres bebyggelse, foretages ændringer i terrænet, beplantningen o.l.

Som vist på kortbilag 2 arbejdes der med en korrigeret søbeskyttelseslinje i lokalplanen. Søbeskyttelseslinjen er korrigeret således at den gælder frem til facaden på de eksisterende villaer langs Slagelsevej. Jf. naturbeskyttelsesloven er områder, hvor der før den 1.september 1972 var påbegyndt en væsentlig lovlig bebyggelse, undtaget fra beskyttelseslinjen. Det er Holbæk Kommunes vurdering, at bebyggelsen øst for Slagelsevej er en væsentlig lovlig bebyggelse, idet der ligger en række gamle villaer, der har ligget på stedet før søbeskyttelseslinjen blev indført i 1972.