Statslig og regional planlægning

Der vurderes ikke at være forhold, der strider mod statslig eller regional planlægning.

Kommuneplan 2013 - 2025

Lokalplanområdet er beliggende i Kommuneplanens rammeområde 2.E06 der fastlægger en anvendelse til erhvervsformål. I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen udarbejdes et kommuneplantillæg, der ændrer gældende ramme fra erhverv til boligformål.

Kommuneplan 2017 indeholder både en række generelle retningslinjer for kommunens udvikling samt en række specifikke bestemmelser om de enkelte områder i form af kommuneplanrammer. Lokalplanområdet ligger indenfor område, der i Holbæk Kommuneplan 2017 er udpeget som:

Fortætning af eksisterende bysamfund skal medvirke til at skabe mere levende, dynamiske og bæredygtige byer. Der skal være tæt sammenhæng mellem trafikplanlægning og byudvikling, og stationsnær byomdannelse skal fremmes. Det åbne land skal så vidt muligt friholdes og der skal være en tydelig adskillelse mellem land og by.

B - Boligområder

Boligområder skal anvendes til helårs boligformål. Det er umiddelbart tilladt, at der i forbindelse med den enkelte bolig drives erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med en bolig, f.eks. frisør, ejendoms-, advokat-, revisor- og arkitektvirksomhed samt dagpleje og lignende liberale erhverv. Erhvervet skal drives af den der bebor boligen.

Bebyggelsens omfang, placering og udtryk

Ny bebyggelse, som opføres i allerede udbyggede områder, skal som hovedregel tilpasses facadelinjer, husdybder, etageantal, gesimshøjder, tagform og materialevalg ved den omgivende bebyggelse. Ny bebyggelse kan dog opføres med anden udformning og materialevalg, hvis dette efter en nærmere konkret vurdering skønnes at kunne bidrage positivt til det samlede bymiljø.

Særskilt for bebyggelse i bymidten i Holbæk gælder herudover, at ny bebyggelse som hovedregel skal opføres i 2 1/2 til 3 etager, dog op til 12 etager på enkelte steder, forudsat at dette efter udarbejdelse af sol- og skyggediagrammer samt visualiseringer planmæssigt kan forsvares. Ved højt byggeri skal der opføres særligt kvalitetsbetonet arkitektur. 

Parkeringsarealer

Kommuneplanen angiver at der for lokalplanområdet ska disponeres således at der er minimum én parkeringsplads per etagebolig og mindst 0,8 parkeringsplads per ungdomsbolig. 

Da lokalplanen muliggøre opførelse af bynære ungdomsboliger tæt på offentlig transport og uddannelsesinstitutioner vurderes parkeringsbehovet at være mindre. Derfor fastsættes parkeringsnormen for dette projekt til 0,5 per ungdomsbolig.  

Opholds- og legearealer

Størrelse og placering af opholds- og legearealer skal fastsættes i forbindelse med lokalplanlægningen og/ eller byggesagsbehandlingen. Opholds- og legearealerne skal være af god kvalitet med mulighed for ophold på et areal af privat/halvprivat karakter, hvor der er sol i eftermiddagstimerne i sommerhalvåret og beplantning, f.eks. i form af træer og buske.

I nye boligområder skal der som udgangspunkt udlægges minimum 10 % af det samlede grundareal til fælles friarealer. I områder til etagebebyggelse eller tæt-lav boliger er det særligt vigtigt, at der er friarealer, som har kvalitet i forhold til at fungere til ophold og leg. Det vil sige opholdsarealerne skal kunne indbyde til fysisk aktivitet og fungere som sociale rum for områdets beboere samt anlægges med god tilgængelighed, gerne med (sti)forbindelser til andre grønne områder.

Klimatilpasning

Klimatilpasning skal indarbejdes i planlægningen i hele kommunen. Regnvand skal som udgangspunkt indgå i det naturlige kredsløb og være synligt i bybilledet og naturen. Ved planlægning af nye byområder, nybyggeri og anlæg må befæstelsesgraden ikke overstige følgende værdier:

Ved ny- og ombygninger generelt, planlægning af nye byområder samt anlæg i de 11 udpegede indsatsområder, skal der som minimum tages stilling til anvendelsen af følgende virkemidler:

  • Grønne tage
  • Regnvandsbede
  • Forsænkninger til at modtage overfladevand
  • Minimums sokkelhøjde
  • Grøfter og åbne render
  • Placering af byggefelter i forhold til naturlig afstrømning af overfladevand

Butikkers påvirkning af bymiljøet

Planforslag muliggør ikke dagligvarebutikker og vurderes derfor ikke ved påvirke bymiljøet i negativ retning. De tilførte boliger vil derimod danne et øget kundegrundlag til bymidten.

Kystnærhedszone

Området er beliggende inden for den kystnære del af byzonen. Nedenstående foto viser lokalplanområdet set fra kysten. Det otteetagers punkthus som står på toppen af Konsul Beÿers Allé kan lige anes i bagrunden. Da bebyggelsen Lundemarkvej 24 dels er lavere og placeret bag det otteetagers punkthus vurderes det at bebyggelsen ikke vil påvirke kystlandskabet. 

Illustration 13: Fotoet viser at bebyggelsen ikke vil kunne ses fra den gamle havn. 

Eksisterende lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplan 2.16, der udlægger området til erhvervsformål. Lokalplan 2.16 aflyses for matr. nr. 10 aq Ladegården, Holbæk Jorder, ved den endelige vedtagelse af indeværende lokalplan.

Planlægning i forhold til nabokommuner

Ifølge Planlovens § 29, skal der i lokale planen redegøres for planer begivenheder, der påvirker på nabokommuner. Det er Holbæk Kommunes vurdering, ved bebyggelsen, som er muliggjort med dette lokale plan, ikke vil udføre og påvirke af nabokommunerne.