Statslig og regional planlægning

Det er vurderet at planen er i overensstemmelse med statslig og regional planlægning.

Kommuneplan 2017 og forslag til kommuneplan 2021

Lokalplanområdet er beliggende i landzone og vil forblive i landzone.

Etablering af et solcelleanlæg var ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2017 og 2021, da området ikke var udlagt til teknisk anlæg eller erhvervsområde. For at muliggøre etablering af solcelleanlægget er der udarbejdet et kommuneplantillæg, der udlægger området til teknisk anlæg i form af solcelleanlæg.

Kommuneplantillægget stiller krav til afskærmende beplantning.

Kommuneplan 2017 og forslag til Kommuneplan 2021 (og Landskabsplan 2014)

Den nuværende anvendelse er landbrugsdrift. Planområdet er med kommuneplantillægget og den tilknyttede ramme udlagt til teknisk anlæg i form af solenergianlæg. Området er i Kommuneplan 2021 omfattet af en række udpegninger. Udpegningerne beskrives i det efterfølgende.

Drikkevandsinteresser og vandboringer

Planområdet er beliggende inden for et området udpeget til særlige drikkevandsinteresser (OSD). Områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser, skal friholdes for virksomhedstyper og anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.

Etablering af solcelleanlæg medfører ikke en potentiel trussel mod drikkevandsinteresserne.

Indenfor planområdet findes to vandboringer. Der er tinglyst deklaration med beskyttelseszone på 10 meter omkring disse. Byggeri og anlæg må således ikke placeres nærmere end 10 meter fra boringerne. Omkring vandboringer er der, jf. miljøbeskyttelsesloven, ydermere en sprøjtefri zone, jf. den til enhver tid gældende lovgivning på området.

Landbrugspligt

Planområdet er omfattet af landbrugspligt. Landbrugspligten opretholdes. Det forventes, at solcelleanlægget har en levetid på ca. 30 år, og herefter skal arealet overgå til landbrugsformål igen.

Kirkeomgivelser

Planområdet er beliggende indenfor kirkeomgivelser ved Butterup kirke og Søstrup kirke. Butterup kirke ligger ca. 640 m. fra planområdet (hvor planområdet er tættest på). Søstrup kirke ligger ca. 1,6 km. fra planområdet (hvor planområdet er tættest på).

Ifølge kommuneplanens retningslinje 5.3.2 må der ikke placeres tekniske anlæg og lignende, med mindre det kan ske uden at forringe oplevelsen af kirken væsentligt.

Kommuneplanrammen og lokalplanen giver mulighed for etablering af solcelleanlæg med en maksimal højde på 3,5 meter. Transformerstationen vil have en højde på maksimalt 6,5 m. Desuden er der krav om afskærmende beplantning rundt om anlægget med en min. højde på 4 meter, dog undtaget område udpeget til kirkeomgivelser, hvor maks. højden for beplantningsbæltet er 4 meter.

Etablering af solcelleanlæg med tilhørende beplantning vil enkelte steder begrænse kigget til kirkerne, herunder ved Borupvej indenfor planområdet. Da der imidlertid er eksisterende beplantning, der begrænser kigget og pga. planområdets afstand til kirkerne vurderes kommuneplantillæggets og lokalplanens anvendelse samlet set ikke at forringe oplevelsen af kirkerne væsentligt. Herudover fastlægger lokalplanen en maks. højde på 4 meter for beplantningen indenfor område udpeget til kirkeomgivelser.

Skovrejsning

Planerne (lokalplan og kommuneplantillæg) medfører ikke etablering af ny skov eller fjernelse af eksisterende skov. Der er ikke fredskov i området. Den del af planområdet, som er placeret sydøst for jernbanen, er beliggende i et område, hvor skovrejsning er ønsket. Et område nordvest for jernbanen indenfor planområdet er omfattet af skovrejsning uønsket. Udpegningen til et område, hvor skovrejsning er ønsket medfører ikke handlepligt. Lokalplanen muliggør et teknisk anlæg i en midlertidig periode. Når driften af solcelleanlægget ophører skal området tilbageføres til landbrugsområde. Det vurderes derfor, at der ikke skal udlægges et erstatningsskovrejsningsområde.

Særligt værdifuldt landbrugsområde

Arealet er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde. Større tekniske anlæg skal søges placeret uden for de særligt værdifulde landbrugsområder. Solcelleanlægget er et teknisk anlæg, som ligger i området midlertidigt. Der er tale om den type anlæg, som oftest placeres i landzone. Når driften af solcelleanlægget ophører tilbageføres området til landbrugsformål.

Udpegningen ophæves derfor ikke af kommuneplanen med kommuneplantillæg 2.

Fredede eller bevaringsværdige bygninger

I tilknytning til planområdet er Severinsminde gården, som er en stor forpagter gård, der hørte under Løvenborg baroni, med en statelig hovedbygning og mange store driftslænger. Bygningerne er opført i 1904-05 efter en brand ødelagde den oprindelige ladegård opført i 1802. I alt 8 bygninger på gården er udpeget som bevaringsværdige med høj værdi – SAVE 2. Der er desuden en mindre arbejderbolig fra 1917, et stykke fra selve gården, der er vurderet til middel bevarings værdi – SAVE 4.

Planerne (lokalplan og kommuneplantillæg) afstedkommer ikke ændringer af bygningerne.

Fortidsminder og arkæologi

I tilknytning til planområdet ligger der to beskyttede fortidsminder – 2 rundhøje fra oldtiden, et område med en radius på 100 m omkring højene er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinje. Disse områder indgår ikke i planområdet og friholdes derfor også fra solcellepaneler, bebyggelse og beplantning således at beskyttelseslinjen respekteres.

Der er derudover en række beskyttede sten – og jorddiger i området. Projektet medfører ingen væsentlige ændringer af disse. Planlægningen sikrer, at solcellepaneler placeres med 5 meters afstand til digerne.

Etablering af vejadgang fra nord til planområdet (kortbilag) forudsætter muligvis gennemkørsel i det eksisterende stendige.

Såfremt det ønskes at lave en gennemkørsel i et dige skal der søges dispensation hos kommunen, og etablering af gennemkørslen forudsætter, at kommunen kan meddele dispensation hertil.

Landskabsområder i kommuneplanen og i landskabsplanen

Planområdet er ikke udpeget i kommuneplanen som værdifuldt landskab, større sammenhængende landskab eller større uforstyrret landskab. Projektområdet ligger dog helt op ad Kalveå ådal, der er udpeget som bevaringsværdigt landskab.

Området er beliggende inden for område 03 Allerup, 14 Tuse Å og 15 Søstrup i Holbæk Kommunes landskabsplan.

Område 03 Allerup er karakteriseret ved, at der optræder mange forskellige elementer i området som derfor får karakter af at være meget sammensat. De gennemgående træk er bynærhed, byudvikling og erhvervsområder. Ingen af elementerne er i sig selv særligt karaktergivende for området.

Områdets afgrænsning ses på kortet nedenfor.

Område 14 Tuse Å er karateriseret ved ådalen og de ånære arealer. Som udgangspunkt er der tale om et forholdsvis autentisk landskab hvor den oprindelige bebyggelsesstruktur er intakt på trods af områdets nærhed til Holbæk By. Kysten ved bunden af Holbæk Fjord opleves fra den nordlige del af området. Der er forholdsvis lidt beplantning i området, fortrinsvis som tilgroede moseområder på ånære arealer. Der er få mellemstore gårde i området beliggende på kanten af ådalen.

Områdets afgrænsning ses på kortet nedenfor.

Område 15 Søstrup er karakteriseret ved, at det dominerende landskabselement er landbrugslandet med mellemstore gårde og tætliggende landsbyer. Landskabet er præget af mange tekniske elementer og flere landsbyer som er udbygget med parcelhusområder.

Områdets afgrænsning ses på kortet nedenfor.

Overordnet set er der tale om et meget sammensat og forskelligartet planområde, som er beliggende indenfor 3 forskellige landskabsområder i landskabsplanen. Området er præget af eksisterende tekniske anlæg og har nærhed til motorvej og gennemskåret af en jernbaneforbindelse. Etablering af solcelleanlæg vurderes ikke at udgøre en trussel mod de eksisterende landskabelige karakteristika.

Da det forventes, at solcelleanlægget har en levetid på ca. 30 år (og herefter skal arealet overgå til landbrugsformål igen) er der således ikke tale om en permanent ændring af landskabet.

Planlægning for området stiller krav om etablering af beplantningsbælter rundt om anlægget. Beplantningen skal være hjemmehørende arter, som også indgår i eksisterende læhegn i området.

Grønt Danmarkskort

Em mindre del af planområdet er udpeget til grønt danmarkskort. Planens muligheder vurderes at være i overensstemmelse med udpegningen, da den ændrede anvendelse vurderes at forbedre levesteder og skabe bedre spredningsmuligheder for vilde dyr og planter, som en følge af ophør af intensiv markdrift. Anlægget indrammes af et trådhegn, men den nederste del af hegnet hæves så mindre dyr kan passere gennem anlægget uhindret. Etablering af beplantningsbælte langs planområdets afgrænsning vil give nye opholdssteder til dyrelivet i området. 

Områderne mellem solcellepanelerne indenfor planområdet vil blive afgræsset af dyr.

Kystnærhedszone

Af Naturstyrelsens vejledende udtalelse om opsætning af solenergianlæg fra juni 2013 fremgår at:

"Planlægning i kystnærhedszonen kræver en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse, som skal sikre, at kystnærhedszonen friholdes for byggeri og anlæg, som ikke er afhængig af en kystnær placering. Hovedprincipperne for lokalisering af tekniske anlæg er:

  • At tekniske anlæg placeres i tilknytning til eksisterende byzone, bebyggelse eller tekniske anlæg og
  • indpasses i landskabet, så den øvrige åbne kystnærhedszone påvirkes mindst muligt

​En planlægningsmæssig begrundelse kan eksempelvis være udnyttelse af eksisterende infrastruktur til energiforsyning, eller hvor solenergianlæg etableres for at understøtte og effektivisere eksisterende funktioner. Den særlige planlægningsmæssige eller funktionelle begrundelse vil i alle tilfælde skulle afvejes i forhold til den påvirkning anlægget vil have på kysten og de hensyn, som kystnærhedszonen skal varetage."

Den særlige planlægningsmæssige begrundelse for at placere solcelleanlægget indenfor kystnærhedszonen er følgende:

  • At området ligger i tilknytning til eksisterende byzone
  • At anlægget ikke vil være synligt fra kysten pga. motorvejen ligger højere og er beliggende tættere på kysten og mellem anlægget og kysten.
  • At anlægget ligger i et område, der ikke umiddelbart er sårbart landskabeligt pga. tilstedeværelse af andre tekniske anlæg (herunder motorvej og jernbane)
  • At anlægget ligger godt i forhold til el-infrastrukuren
  • At området har en høj solindstråling
  • At området afskærmes med beplantningsbælte

Desuden placeres anlægget bag område der er planlagt til byudvikling, da området ligger bag ved rammeområde 2.B26 i kommuneplanen, der desuden er udpeget som udviklingsområde i landsplandirektiv. Afstanden fra kysten til planområdet er ca. 1,6 km, hvor planområdet er tættest på, og planområdet er derfor beliggende i den ydre del af kystnærhedszonen.

Endeligt er produktionen af grøn energi optimal, hvis den foretages tæt på forbruget af energien og dermed ofte tæt på større byer, hvor der forbruges meget energi. Dette skyldes at tabet ved transporten af energien fra produktionsstedet og til forbrugsstedet minimeres.

Forbruget i de større byer har medført en god udbygning af el-infrastrukturen, således byerne kan forsynes med elektricitet. Denne el-infrastruktur er det attraktiv at placere solcelleparker i nærheden af, da solcelleparkerne ofte kan tilsluttes direkte til den eksisterende el-infrastruktur, hvorfra energi også forbruges. Dermed opnår flere fordele, såsom at:

  • Energitabet i elledningerne minimeres
  • Netselskabets omkostningerne for at tilslutte solcelleparken minimeres
  • Infrastruktur samles og forstyrre dermed omgivelserne mindre

Ovenstående er også tilfældet for Holbæk Kommune, idet der i randområdet syd for Holbæk by er etableret en stærk el-infrastruktur.​

 

Eksisterende lokalplaner

Der er ikke nogen eksisterende lokalplaner indenfor området.

Planlægning i forhold til nabokommuner

Lokalplanens muligheder vurderes ikke at påvirke nabokommuner. 

Diverse udpegninger

I tilknytning til, men udenfor lokalplanområdet findes en række § 3 naturbeskyttede vandhuller.

Bygge- og beskyttelseslinjer

Lokalplanområdet er ikke omfattet af yderligere beskyttelseslinjer.