Statslig og regional planlægning
Planområdet er ikke omfattet af landsplandirektiver. Staten har dog en række interesser, som i vid udstrækning er indarbejdet i kommuneplanen for Holbæk Kommune. Planområdet berører ingen råstofområder.
Det er vurderet at planforslaget er i overensstemmelse med statslig og regional planlægning.
Statsvej
Motortrafikvejen rute 23 Skovvejen, der forløber nord for planområdet, er pålagt vejbyggelinje af Vejdirektoratet fra 2013 i forbindelse med opgradering og etablering af 3. etape af den planlagte motorvej rute 23, Kalundborgmotorvejen.
Vejdirektoratet har oplyst, at der pågår pt. frem til forår/sommer 2023 en opdatering af VVM undersøgelsen fra 2012. Der forventes vedtagelse af anlægslov ultimo 2023, hvorefter ekspropriationsprocessen forventes igangsat. Samtidig projekteres Skovvejens opgradering/udvidelse til motorvej inklusiv projektering af afvanding. Det er for nuværende usikkert, hvorvidt der kan blive behov for arealer til regnvandsbassiner udenfor den pålagte vejbyggelinje og dermed indenfor lokalplanens områdeafgrænsning. Motorvejens og oplandets regnvandssystemer forventes separeres. Der vil blive behov for færdselsret til regnvandsbassiner – evt. gennem lokalplanområdet. I forbindelse med projekteringen tages der endvidere stilling til eventuelt behov for vildthegn langs motorvejen.
Lokalplanområdet er afgrænset, så det ligger udenfor den tinglyste vejbyggelinjen.
Kystnærhedszone
Området ligger ikke indenfor kystnærhedszonen.
Drikkevandsinteresser (OSD)
Planområdet ligger indenfor særlige drikkevandsinteresser (OSD), og lige nord for området ligger der et nitratfølsomt indvindingsområde samt boringsnært beskyttelsesområde. Områder med særlige drikkevandsinteresser, skal friholdes for virksomhedstyper og anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Det er vurderet at etablering af solcelleanlægget ikke medfører en potentiel trussel mod drikkevandsinteresserne. Solcellepaneler til elproduktion indeholder ingen mobile forureningskomponenter og de olieholdige dele af anlæggets transformere er hermetiske lukkede og elektronisk overvåget. Stepup-transformer er desuden udført med opsamlingskar. Der sker således ingen påvirkning af grundvand i driften af anlægget, og risikoen for spild og påvirkning af grundvandet i en uheldssituation vurderes at være ubetydelig. Etablering af solcelleanlæg og udtagelse af området fra traditionel landbrugsdrift forventes desuden at have en positiv påvirkning af grundvandsinteresserne.
Planområdets beliggenhed i forhold til grundvandsinteresser. Hele området ligger i område med særlige drikkevandsinteresser (OSD).
Kommuneplan 2021
Lokalplanområdet er beliggende i landzone og vil forblive i landzone.
Lokalplanområdet er omfattet af Holbæk Kommunes Kommuneplan 2021, som blev vedtaget af Holbæk kommunalbestyrelse den 25. august 2021. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2021, da området ikke er udlagt til teknisk anlæg i kommuneplanen. Der er derfor udarbejdet et kommuneplantillæg, der udlægger området til tekniske anlæg i form af solcelleanlæg. Kommuneplantillæg nr. 7 opretter et nyt rammeområde med følgende rammenummer nr. 12.T04, som vist på kortet neden for, og med følgende rammebestemmelser:
Omr.nr |
12 |
Generel anvendelse |
Teknisk anlæg |
Notat: Generel anvendelse |
Der kan etableres teknisk anlæg i form af solcelleanlæg med tilhørende faciliteter. Solcelleanlægget skal afskærmes af beplantningsbælter. Solcelleanlæg teknikbygninger og mindre transformere må have en maksimal højde på 3,5 meter. Stepup-transformer og teknikbygning i tilknytning hertil må have en maksimal højde på 6,5 meter. Øvrigt elektrisk udstyr som afbrydere, koblingsudstyr og lynafledere kan udføres i større højde i tilknytning til teknikområdet. Området skal overgå til jordbrugsformål, når solcelleanlægget ikke længere er i drift. |
Fremtidig zonestatus |
Landzone |
Plandistrikt |
Mørkøv |
Max. antal etager |
1 |
Max. højde (m) |
6.5 |
Specifik anvendelse |
Solenergianlæg |
Planområdets beliggenhed i forhold til kommuneplanrammer.
Området er i Kommuneplan 2021 omfattet af en række udpegninger. Udpegningerne beskrives i det efterfølgende.
Særligt værdifuldt landbrugsområde
Området er i Kommuneplan 2021 udpeget som særligt værdifuldt landbrugsareal. Områder, der er udpeget som særlige værdifulde landbrugsområder, skal i videst muligt omfang friholdes for aktiviteter, som ikke understøtter jordbrugserhvervet. Større tekniske anlæg skal søges placeret uden for de særligt værdifulde landbrugsområder. Lokalplanen udelukker ikke mulighed for landbrugsproduktion, da området kan afgræsses af dyr. Lokalplanen fastlægger at anlægget skal fjernes ét år efter at driften er ophørt og arealet bliver igen disponibelt for andre slags landbrug.
Lokalplanen vurderes derfor ikke at være i modstrid med udpegningen i kommuneplanen.
Planområdets beliggenhed i forhold til grundvandsinteresser. Hele området ligger i område med særlige drikkevandsinteresser (OSD).
Bevaringsværdigt landskab
Planområdet er ikke udpeget i kommuneplanen som værdifuldt landskab, større sammenhængende landskab eller større uforstyrret landskab. Lokalplanområdet grænser mod øst op til Orekrog Skov, der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdigt landskab. Ifølge retningslinje 4.1.4 kan der i værdifulde/bevaringsværdige landskaber, som udgangspunkt kun opføres bebyggelse og tekniske anlæg, der er nødvendige for landbruget eller bidrage til oplevelsen af landskabet. Solcelleanlægget vil blive placeret i afstand til Orekrog Skov og det vurderes at det ikke vil påvirke landskabet inden for udpegningen.
Der henvises endvidere til miljøvurderingsrapporten.
Planområdets beliggenhed i forhold til udpeget bevaringsværdigt landskab.
Landskabsområder i kommuneplanen og i landskabsplanen
Lokalplanområdet er beliggende indenfor landskabsområde 24 Vedebjerg, i Holbæk Kommunes landskabsplan. Område 24 Vedebjerg er karakteriseret ved, at landskabet ligger i et storskala landskab, med store markenheder beliggende mellem store skovområder. Landskabet giver en særlig oplevelse med det kuperede landskab, og store rullende bakker. Det er samspillet mellem markstrukturen og terrænet der giver landskabet den særlige oplevelse.
Det fremgår af landskabsplanen, at hvis tekniske anlæg skal lokaliseres og etableres i området, bør det ske i den nordlige del i tilknytning til Skovvejen, som allerede i et vist omfang er præget af tekniske anlæg.
Beskrivelsen af landskabet og anlæggets landskabelige påvirkning er vurderet nærmere i miljøvurderingsrapporten, bl.a. på baggrund af visualiseringer.
Landskabet i plan- og projektområdet er i sit udgangspunkt forholdsvist robust overfor større tekniske anlæg, da landskabets skala er stor, og det kan derfor rumme anlæg, der kan indpasses til den store skala, og da landskabet er transparent afgrænset med beplantninger og terrænformationer som i sig selv hindrer lange kig over landskabet flere steder og vil skjule lave tekniske anlæg.
Påvirkningen af landskabelige og visuelle forhold vurderes at være lille, da anlægget vil have begrænset synlighed og langt de fleste steder vil være dækket af det bakkede terræn og/eller af eksisterende beplantning eller ny afskærmende beplantning, når den er vokset op i fuld højde.
Værdifuldt kulturmiljø
Lokalplanområdet er udpeget som værdifuldt kulturmiljø. Udpegningen dækker hele ejerlavet Torbenfeld Hgd., Frydendal og omhandler Herregården Torbenfeld. De bærende elementer i udpegningen er hovedgården, den tilhørende avlsgård og velholdte park, de omkringliggende funktionær- og arbejderboliger samt de store, åbne herregårdsmarker omgivet af gamle løvskove med velbevarede skovdiger. Projektområdet ligger på en af de åbne herregårdsmarker nord for hovedgården. På markerne mellem hovedgården og projektområdet er der høje bakker, som gør at projektområdet ikke er synligt fra hovedgården.
I kommuneplanens retningslinje 5.2.1 fremgår det, at når der etableres tekniske anlæg indenfor udpegede værdifulde kulturmiljøer, skal der tages hensyn over for de bestående bevaringsværdier og sammenhænge i kulturmiljøet. Lokalplanområdet ligger på en af de åbne herregårdsmarker nord for hovedgården. På markerne mellem hovedgården og lokalplanområdet er der høje bakker, som gør at lokalplanområdet ikke er synligt fra hovedgården.
Påvirkningen af kulturmiljøværdierne er vurderet nærmere i miljøvurderingsrapporten, bl.a. på baggrund af visualiseringer.
Påvirkningen af det værdifulde kulturmiljø omkring Torbenfeld vurderes at være lille, da solcelleanlægget kun i begrænset omfang påvirker oplevelsen af herregårdslandskabet, og da der ikke vil ske væsentlig påvirkning af kerneelementerne i udpegningen. Solcelleanlægget ligger i stor afstand fra hovedgårdens centrale bygninger, der er beliggende syd for Ringstedvej, og der vurderes ikke at være visuel forbindelse mellem hovedbygningerne og solcelleanlægget.
Fra godsets driftsbygninger beliggende nord for Ringstedvej vil anlægget delvist være skjult af det mellemliggende terræn, mens andre dele af anlægget vil kunne ses i sammenhæng med vindmøllerne. Solcellepanelerne vil på grund af sin lave højde og afstanden til anlægget, ikke opleves dominerende.
Planområdets beliggenhed i udpeget værdifuldt kulturmiljøområde.
Eksisterende lokalplaner
Der er ikke nogen eksisterende lokalplaner indenfor området.
Planlægning i forhold til nabokommuner
Lokalplanens mulighed for etablering af et solcelleanlæg vurderes ikke at påvirke nabokommuner.
Landbrugspligt
Lokalplanområdet er omfattet af landbrugspligt i henhold til landbrugslovens regler. Ophævelse af landbrugspligten kræver tilladelse efter landbrugsloven. Gennemførelsen af planen forudsætter ikke at landbrugspligten ophæves, da lokalplanen ikke udelukker en landbrugsmæssig anvendelse af arealerne, f.eks. afgræsning ved fårehold.
Bygge- og beskyttelseslinjer
§ 3 - Beskyttede naturtyper
Inden for lokalplanområdet er der to søer, der er beskyttet i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 3. Søerne ligger begge forholdsvis centralt i projektområdet og er beskyttet mod tilstandsændringer. Der må således ikke ske ændringer i søerne eller i brinkanlæg og lignende, der kan ændre på naturtilstanden i søerne. Naturbeskyttelseslovens § 3 administreres generelt meget restriktivt. Der kan ikke forventes dispensation til ændringer i tilstanden af søerne. Lokalplanens byggefelt til solcelleanlæg er afgrænset, så der holdes en respektzone på 5 meter rundt om § 3-arealerne, dog 10 meter mod syd og øst for at sikre, at der ikke sker tilstandsændring af naturtyperne.
Områdets flora og fauna er nærmere beskrevet i miljøvurderingsrapporten.
Beskyttede naturtyper (§ 3-arealer) indenfor og i nærheden af lokalplanområdet.
Skovbyggelinje
Mod øst grænser området op til Orekrog Skov, som kaster skovbyggelinje i henhold til naturbeskyttelsesloven. Formålet med skovbyggelinjen er at sikre skoven som landskabselement, og at bevare skovbrynene som værdifulde levesteder og spredningskorridorer for plante- og dyreliv.
Af naturbeskyttelseslovens § 17 fremgår det, at der ikke må placeres bebyggelse, campingvogne og lignende inden for en afstand af 300 meter fra skove. Etablering af bebyggelse, herunder solcelleanlæg, kræver derfor dispensation fra naturbeskyttelsesloven.
Kommunen vurderer, at der kan dispenseres til det planlagte anlæg, idet området hvor anlægget placeres ikke er væsentligt synligt fra det omkringliggende landskab. Da der samtidig stilles krav om afskærmende beplantning, vil denne beplantning fremstå som nye elementer i landskabet, som kan fungere som levesteder og spredningskorridorer for plante- og dyreliv.
Lokalplanområdets beliggenhed i forhold til skovbyggelinje.
Beskyttede sten- og jorddiger
I den østlige kant af lokalplanområdet er der registreret sten- og jorddiger, der er beskyttet i henhold til Museumsloven §29a. Som følge heraf må der ikke ske ændring af digets tilstand. Museumsloven §29a administreres meget restriktivt. Beskyttelsen af diget er indarbejdet i lokalplanens bestemmelser, idet der skal holdes en respektafstand til diget på minimum 5 meter. Diget berøres dermed ikke ved anvendelsen af området til solcelleanlæg.
Beskyttede diger i området omkring lokalplanområdet.
Arkæologiske fortidsminder
I den nordlige afgrænsning, er der registreret et underjordisk fortidsminde, som ikke er fredet. Fortidsmindet er en jordfæstegrav fra jernalderen. Det kan ikke udelukkes, at der i området er jordfaste fortidsminder eller kulturhistoriske anlæg, der er omfattet af Museumsloven. I det omfang et fortidsminde berøres af et anlægsarbejde, kan Kulturstyrelsen kræve anlægsarbejdet standset, indtil en arkæologisk undersøgelse er gennemført. For at undgå en sådan situation, kan der med fordel foretages en forundersøgelse på arealet, forud for anlægsarbejdet. Forundersøgelsen vurderer udstrækning og bevaringsgrad af eventuelle jordfaste fortidsminder. Bygherren bør under alle omstændigheder kontakte Museum Vestsjælland i god tid forud for anlægsarbejde. Bygherren afholder udgiften til undersøgelser og eventuel udgravning.