Statslig og regional planlægning

Formålet med dette afsnit er at give det bedst mulige grundlag for at vurdere planen i en større sammenhæng. I afsnittet redegøres der derfor for eventuel relevant statslig og regional planlægning.

Bekendtgørelse om planlægning for vindmøller

Planlægning af vindmøller reguleres af 'Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller'. Bekendtgørelsen afløser det tidligere 'Vindmøllecirkulære' og ifølge bekendtgørelsen må der kun opstilles vindmøller indenfor områder der er udpeget i kommuneplanens retningslinjer, jf. planlovens § 11a, stk. 1, nr. 5.

Bekendtgørelsen indeholder yderligere retningslinjer, der tilgodeser nabobeboelse. Eksempelvis er det et krav, at vindmøller ikke må opstilles nærmere nabobeboelse end fire gange vindmøllens totalhøjde, dog gælder afstandskravene ikke vindmølleejernes beboelse, da der her opnås bestemmende indflydelse. Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller rådighed over stemmerettigheder, således at en ejer kan bestemme om vindmøllen skal standes.

Derudover opstiller bekendtgørelsen overordnede regler for kvaliteten af vindmølleplanlægningen i forhold til omgivelserne. Eksempelvis skal områdets størrelse være tilpasset den påtænkte vindmølleplanlægning samt opstillingen heraf skal udføres i forhold til landskabet og i let opfatteligt geometrisk mønster.

Endeligt stiller bekendtgørelsen specifikke krav til detaljeniveauet i udformningen af lokalplaner, så som placering, antal, totalhøjde og udformning.

Lokalplanen vurderes at være i overensstemmelse med bekendtgørelsen.

 

Statslige vandplaner

Bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand (BEK nr. 1625 af 19/12/2017), har til formål at sikre udarbejdelse af vandområdeplaner med mål og indsatsprogrammer for vandområder med henblik på fremtidig målopfyldelse. Planerne udarbejdes af Miljøstyrelsen.

Planområdet er beliggende indenfor hovedopland DK2.2 Isefjord og Roskilde Fjord i vandområdedistrikt Sjælland og i en afstand af ca. 255 meter til nærmeste målsatte vandløb, Svinninge Audebo Kanalen.

Vindmøller fremgår ikke af listen over påvirkningstyper der kan medføre en stofpåvirkning af vandkvaliteten jf. Vandområdeplan 2021-2027 for Sjælland.

Planlægningen vurderes at være i overensstemmelse med vandplanerne, da den ikke medfører øget forurening eller påvirker mulighederne for at opnå en god økologisk tilstand i vandområderne.

 

Habitatbekendtgørelsen og artsfredningsbekendtgørelsen

Ifølge habitatbekendtgørelsen (Lovbekendtgørelse nr. 2091 af 12/11/2021) kan et planforslag ikke vedtages, hvis gennemførelse af planen kan betyde:

  • at planen skader Natura 2000-områder (fuglebeskyttelsesområder og habitatområder),
  • at yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyrearter, der er optaget i Habitatdirektivets bilag IVa kan blive beskadiget eller ødelagt, eller at de plantearter, som er optaget i habitatdirektivets bilag IVb i alle livsstadier, kan blive ødelagt (bilag IV-arter).

Natura 2000-områder

Lokalplanområdet ligger ca. 7 km fra nærmeste Natura 2000-område, som er N154 ”Sejerø Bugt, Saltbæk Vig, Bjergene, Diesebjerg og Bollinge Bakke” nordvest for lokalplanområdet.

Med udgangspunkt i en gennemført Natura 2000-væsentlighedsvurdering vurderes det, at vindmølleprojektet ikke medfører væsentlige påvirkninger af beskyttede arter eller naturtyper på udpegningsgrundlaget for de nærmeste Natura 2000-områder.

Bilag IV-arter

Af arter på habitatdirektivets bilag IV forekommer flagermus som blev registreret i planområdet, men det kan ikke udelukkes, at spidssnudet frø kan forekomme vandrende i planområdet.

I løbet af foråret (maj), sommeren (juli-august) og efteråret (august) 2023 blev der udført en undersøgelse af forekomsten af flagermus i planområdet. Udover flagermus, blev der ikke fundet bilag IV-arter i planområdet under feltundersøgelserne i området.

Under anlæggelsen og demonteringen af vindmøllerne vil der ikke blive ødelagt eller forstyrret yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter. Støj, arbejdskørsel og andre menneskelige forstyrrelser i anlægs- og demonteringsfasen vil heller ikke påvirke flagermus, padder eller andre bilag IV-arter i planområdet væsentligt.

Vindmøllerne vil udgøre en kollisionsrisiko for flagermus, men møllestop i flagermusenes vigtigste aktivitetsperioder vil kunne afværge betydelige antal kollisionsdræbte flagermus i vindmøllernes driftsfase. Andre bilag IV-arter vil ikke blive påvirket i driftsfasen.

Samlet set vurderes det derfor, at vindmøllerne der kan realiseres indenfor lokalplanområdet, ikke vil påvirke bilag IV arter negativt.

Naturbeskyttelsesloven

Naturbeskyttelsesloven beskytter bl.a. naturen med dens bestand af vilde dyr og planter samt deres levesteder samt de landskabelige, kulturhistoriske, naturvidenskabelige og undervisningsmæssige værdier.

Ifølge naturbeskyttelsesloven må der ikke foretages ændringer i tilstanden af en række beskyttede naturtyper eller etableres byggeri, anlæg m.m. inden for en række beskyttelseslinjer.

Fundamenter til vindmøllerne, kranpladser, adgangsveje, teknikbygning ligger alle uden for arealer med §3-beskyttede naturtyper eller beskyttede vandløb.

Lokalplanen vurderes derfor ikke at påvirke hverken §3-naturtyper eller beskyttede vandløb væsentligt.

 

Bygge- og beskyttelseslinjer

Der findes indenfor lokalplanområdet ingen strandbeskyttelse eller sø- og åbeskyttelse.

Der findes indenfor lokalplanområdet ingen skovbyggelinje, fortidsmindebeskyttelseslinje eller kirkebyggelinje.

Kommuneplan 2021 og forslag til Kommuneplan 2024

Kommuneplantillæg

Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2021 og forslag til Kommuneplan 2024 hverken i forhold til kommuneplanens retningslinjer eller rammer. Derfor skal der udarbejdes et kommuneplantillæg som sikrer, at der er den nødvendige overensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan.

Kommuneplantillægget skal udlægge et nyt rammeområde til tekniske anlæg med tilhørende rammebestemmelser og afgrænsning.

Kommuneplantillægget har til hensigt at muliggøre opsætningen af tre ens vindmøller med en totalhøjde på maksimum 150 meter, med tilhørende tekniske anlæg.

De ønskede vindmøller strider mod retningslinjer for vindmøller i kommuneplanen 2021 i forhold til Generelle retningslinjer for store vindmøller 8.1.4 og Udseende 8.1.10.

Kommuneplantillægget indeholder derfor særlige bestemmelser om harmoniforhold og indbyrdes afstande.

Herudover skal kommuneplantillægget sikre, at der bliver etableret en støjkonsekvenszone omkring vindmøllerne.

Følgende rammebestemmelser for rammeområdet fastsættes således i kommuneplantillægget:

  • Plannavn: vindmøller ved Sandby
  • Plantype: Kommuneplanramme
  • Anvendelse generelt: Tekniske anlæg
  • Anvendelse: Vindmøller
  • Nuværende zonestatus: Landzone
  • Fremtidig zonestatus: Landzone
  • Højde vindmøller: max 150 meter
  • Antal møller: max. 3 møller

Forslag til kommuneplantillægget bliver offentliggjort samtidig med lokalplanen.

Landskabsplan

Området er omfattet af Landskabsplan (2014) område 08 Lammefjorden, og er beliggende i den vestlige del af området.

Lammefjorden er inddæmmet jordbund med intensiv opdyrkning. Stor skala landskab med vide udsigter og store markflader. Området er præget af lige veje og grøfter, tekniske anlæg, primært vindmøller og sparsom spredt bebyggelse og bevoksninger.

Landskabsplanens målsætning er, at planens beskrevne område 8 bør bevares som åbent landbrugsland, hvor landbruget med mellemstore gårde og markstrukturer er dominerende.

Da den østlige del af området allerede er visuelt påvirket af tekniske anlæg såsom vindmøller og siloer, bør der ikke etableres flere anlæg af denne art i området mod øst. Landskabsplanen indeholder ingen specifikke anbefalinger til den vestlige del af området, men det fremgår at store enheder eller strukturer, der kan sløre eller fragmentere oplevelsen af det store sammenhængende landskabsrum, i mange tilfælde vil have en negativ påvirkning af områdets karakter.

Der er i forbindelse med forslag til Kommuneplan 2024 udarbejdet en ny landskabskarakter kortlægning. Her er lokalplanområdet igen en del af karakterområdet nr. 4 Lammefjorden.

Lokalplanen giver mulighed for etablering af et teknisk anlæg i form af vindmøller i den vestlige del af område 08 Lammefjorden, hvilket ikke er i konflikt med anbefalingerne og tilstandsbeskrivelserne i Landskabsplanen. Der er desuden tale om en midlertidig anvendelse, idet det vurderes, at anlægget har en levetid på ca. 30 år. På denne baggrund vurderes det, at det planlagte ikke er i strid med landskabsplan 2014 og den foreløbige landskabsplan 2024.

Planlægningens miljømæssige påvirkning af landskabet er beskrevet yderligere i miljørapporten og miljøkonsekvensrapporten.

 

Eksisterende lokalplaner

Området er ikke tidligere lokalplanlagt.

 

Planlægning i forhold til nabokommuner

I følge Planlovens § 29 b, skal der i lokalplanen redegøres for planens eventuelle påvirkninger på nabokommuner. Det er Holbæk Kommunes vurdering, at etablering af vindmølleområdet vil have en påvirkning på Odsherred Kommune i form trafik, visuel påvirkning, støj, skyggekast.

Ovenstående forhold er belyst i den samlede miljøredegørelse der indeholder miljøvurderingens miljørapport (miljøvurdering af planlægningen) og miljøkonsekvensvurderingens miljøkonsekvensrapport (miljøkonsekvensvurdering af projektet).

På baggrund af vurderingen af de visuelle konsekvenser vurderes det flade landskabs store skala omkring lokalplanområdet at kunne rumme tre stk. 150 meter høje vindmøller. Landskabets præg af tekniske anlæg og karakteren som et energilandskab vil dog øges ved etablering af de nye vindmøller.

I forhold til trafik vil der i forbindelse med opførelse af vindmøllerne ske en midlertidig øgning af trafikmængden ved transport af materialer og møllekomponenter, hvilket samlet set vurderes at medføre en moderat negativ påvirkning for primære omgivelser til lokalplanområdet.

I forhold til støj fra vindmøllerne, viser de udførte beregninger at kravene fra Bekendtgørelse om støj fra vindmøller er overholdt for alle omkringliggende beboelser til det nye projekt og i arealer med støjfølsom arealanvendelse.

I forhold til skyggekast fra vindmøllerne viser de udførte beregninger at fem omkringliggende boliger teoretisk vil få over ti timers udendørs skyggekast om året. Med skyggestop installeret i de nye vindmøller, vil ingen boliger dog udsættes for mere end 10 timer reel udendørs skyggekast om året.

Diverse udpegninger

Lokalplanområdet er omfattet af en række udpegninger, som er beskrevet i de generelle retningslinjer i Kommuneplan 2021 og forslag til Kommuneplan 2024. Disse retningslinjer og udpegninger er beskrevet herunder.

 

Kommuneplan 2021 – Retningslinje 8.1.1

Udpegning af primært positivt område for vindmøller (grøn flade) og sekundært positivområde for vindmøller (orange flade) i Kommuneplan 2021, set i forhold til planområdets afgrænsning (hvid afgrænsning).

 

Lokalplanområdet ligger delvist inden for et primært positivområde og delvist inden for et sekundært positivområde, som Holbæk Kommune har vurderet egnet til opstilling af vindmøller. Det forudsætter dog yderligere undersøgelser og vurderinger før der kan tages endelig stilling.

Der er i forbindelse med miljøvurderingen gennemført undersøgelser og vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af planlægningen i forhold bl.a. støj, skyggekast og visuelle forhold. Undersøgelserne viser at området samlet set er egnet til opstilling af tre stk. 150 meter høje vindmøller.

Kommuneplan 2021 – Generelle retningslinjer for store vindmøller 8.1.4:

Kommuneplan 2021 indeholder følgende retningslinje om indbyrdes afstand mellem vindmøller:

  • Vindmøller skal placeres med en indbyrdes afstand på 3 - 5 x rotordiameteren.

Vindmøllerne opstilles med en kortere indbyrdes afstand end den retningslinje 8.1.4 lægger op til. Den indbyrdes afstand mellem de tre vindmøller er i henhold til lokalplanen ca. 320 meter hvilket svarer til 2,35 x rotordiameteren.

Retningslinjen fastsætter, at vindmøller normalt skal opsættes med en større afstand, men at retningslinjen ikke gælder, hvis en VVM-redegørelse kan dokumentere, at en anden indbyrdes afstand er nødvendig og hensigtsmæssig.

Ud fra Miljøkonsekvensrapportens beskrivelser, visualiseringer og landskabsvurderinger, er det vurderet, at det på denne placering vil være i overensstemmelse med kommuneplanen at opsætte møller med en kortere indbyrdes afstand. Herunder vurderes det, at det ikke har en visuel betydning, at afstanden mellem vindmøllerne er mindre end foreskrevet. Tværtimod resulterer det i, at det samlede anlæg har en mindre udstrækning i landskabet.

 

Kommuneplan 2021 – Udseende 8.1.10

Lokalplanen strider herudover mod følgende retningslinje for vindmøller:

  • På store vindmøller i interesseområder skal forholdet mellem navhøjde og rotordiameter være mellem 1:1,1 og 1:1,35.

Lokalplanen muliggør vindmøller der har en rotordiameter på 136 meter og dermed en maksimal navhøjde på 82 meter. Harmoniforholdet mellem navhøjde og rotordiameter er for lokalplanens vindmøller dermed 1:1,66.

I forbindelse med lokalplanen udarbejdes et kommuneplantillæg der sikrer muligheden for at opsætte nye større og mere effektive vindmøller på arealet. Derfor vil harmoniforholdet mellem rotor og navhøjde afvige fra det kommuneplanens retningslinje 8.1.10 beskriver.

Forslag til Kommuneplan 2024 – Retningslinje 5.1.1.

Udpegning af sekundært positivområde for 150 meter høje vindmøller (orange flade) i forslag til Kommuneplan 2024, set i forhold til planområdets afgrænsning (hvid afgrænsning).

Lokalplanområdet ligger delvist inden for et sekundært positivområde, som Holbæk Kommune i henhold til forslag til Kommuneplan 2024, har vurderet kan være egnet til opstilling af vindmøller. Det forudsætter dog yderligere undersøgelser og vurderinger før der kan tages endelig stilling.

Der er i forbindelse med miljøvurderingen gennemført undersøgelser og vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af planlægningen i forhold til bl.a. støj, skyggekast og visuelle forhold. Undersøgelserne viser at området samlet set er egnet til opstilling af tre stk. 150 meter høje vindmøller.

Forslag til Kommuneplan 2024 – Retningslinje 1.4.1 Værdifulde kulturmiljøer

Værdifuldt kulturmiljø (vist med mørk skraveret flade) som udpeget i forslag til Kommuneplan 2024, i og omkring planområdet (hvid afgrænsning).

Lokalplanområdet ligger i et område der i forslag til Kommuneplan 2024 er udpeget som værdifuldt kulturmiljø. Kulturmiljøet omfatter hele Lammefjorden med tilknytning til Audebo pumpestation.

De bærende elementer er de fysiske landskabselementer der fortæller om afvandingen af fjorden, bl.a. pumpestationerne, dæmningen, kanalerne og de mange grøfter der inddeler den flade opdyrkede fjordbund i den karakteristiske retvinklede grid-struktur, som i høj grad også præger landskabet ved planområdet.

Den efterfølgende udnyttelse af den tørlagte fjordbund til intensivt landbrug, skov og spredt bosætning, samt store tekniske anlæg som vindmøller og motorvej, er blevet karakteristiske for Lammefjordens landskab.

Lokalplanens anlæg og bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med retningslinjen.

Kommuneplan 2021 og Forslag til Kommuneplan 2024 - Særligt værdifulde landbrugsområder

Særligt værdifuldt landbrugsområde udpeget i Kommuneplan 2021 og i forslag til Kommuneplan 2024 (orange-brun flade), i og omkring planområdet (hvid afgrænsning)

 

Lokalplanområdet ligger delvist inden for et område udpeget til særligt værdifuldt landbrugsområde. Arealbenyttelsen til vindmølleanlæg begrænser kun i beskedent omfang det nuværende areal til rådighed for landbrugsdrift, svarende til arealet, der benyttes til teknikbygninger, grusveje og vindmøller, samt deres arbejdsområder. Arealerne vil desuden overgå til landbrugsmæssig udnyttelse igen, når anlægget er udtjent.

Lokalplanens anlæg og bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med retningslinjen.

Kommuneplan 2021 - lavbundsarealer

Lavbundsareal i Kommuneplan 2021 (mørk grøn flade), i og omkring lokalplanområdet (hvid afgrænsning). Lavbundsareal der kan genoprettes syd for lokalplanområdet er vist med mørk skraveret flade.

Lokalplanen ligger i et område der i kommuneplan 2021 er udpeget som lavbundsarealer der er lavtliggende områder. Arealerne er ikke udpeget som lavbundsarealer der kan genoprettes. Generelt kan vindmøller med tilhørende anlæg uden problemer etableres på lavbundsjorde, som henholdsvis oversvømmes og udtørres over året. Ved etablering af vindmøller på arealer som udsættes for store vandstandsstigninger og lignende kan det via terrænregulering sikres at vejanlæg udformes, så de selv ved en vandstandsstigning stadig vil være over farbare.

Lokalplanens anlæg og bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med retningslinjen.

Kommuneplan 2024 – Retningslinje: 5.9.1 Oversvømmelse og 5.9.1. Strømningsveje

Arealer der er i risiko for oversvømmelse i forslag til Kommuneplan 2025 (blå og grøn flade), i og omkring lokalplanområdet (hvid afgrænsning). Strømningsveje er vist med mørk blå linjer.

 

Lokalplanen ligger i et område der i forslag til Kommuneplan 2024 er kortlagt som område i risiko for at blive udsat for oversvømmelser som følge af klimaforandringer. Generelt kan vindmøller med tilhørende anlæg uden problemer etableres på områder der risikere oversvømmelse. Ved etablering af vindmøller på arealer som udsættes for store vandstandsstigninger og lignende kan det via terrænregulering sikres at vejanlæg udformes, så de selv ved en vandstandsstigning stadig vil være over farbare.

Lokalplanens anlæg og bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med retningslinjen

Kommuneplan 2021 og Forslag til Kommuneplan 2024 - Skovrejsning

Uønsket skovrejsningsområde (Kommuneplan 2021) og Sekundære skovrejsningsområder (Forslag til Kommuneplan 2024) er vist med grøn skraveret flade, i og omkring lokalplanområdet (hvid afgrænsning).

 

Lokalplanen ligger i henhold til kommuneplan 2021 i et område, der ønskes friholdt fra skovrejsning. Udpegningen af områder, hvor skovrejsning er uønsket, gælder for områder, der rummer natur-, landskabs-, og geologiske eller kulturhistoriske værdier, der ikke er forenelige med skovrejsning. I forslag til Kommuneplan 2024, er området udpeget som sekundære skovrejsningsområder. Indenfor disse områder kan der efter en konkret vurdering meddeles tilladelse til skovrejsning hvis det kan ske uden at forringe kulturhistoriske, landskabelige eller andre beskyttelseshensyn væsentligt.

Lokalplanens anlæg og bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med retningslinjen.

Kommuneplan 2021 og Forslag til Kommuneplan 2024 - Drikkevandsinteresser

Område med særlige drikkevandsinteresser (mørk blå flade) og område med drikkevandsinteresser (lys blå flade) i og omkring lokalplanområdet (hvid afgrænsning)

 

Kommunen skal som hovedregel friholde områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser, for virksomhedstyper og anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet, jf. Bekendtgørelse nr. 1697 af 21/12/2016 om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse.

I Miljøstyrelsens vejledning til bekendtgørelsen fremgår, at der ved væsentlig fare skal forstås virksomheder og anlægstyper, som har oplag, håndterer, anvender eller har produktion af mobile stoffer, der på grund af manglende binding, nedbrydning eller omdannelse kan udvaskes til grundvandet.

Lokalplanområdet er delvist beliggende inden for et område udpeget til særlige drikkevandsinteresser (OSD). Holbæk Kommune vurderer, at etablering af vindmøller ikke medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.