Miljø

 

Støj

Støj fra vindmølleanlæg under drift er reguleret af lovgivningen med udgangspunkt i grænseværdier, fastsat af Miljøstyrelsen. I det mest støjbelastede punkt ved udendørs opholdsarealer højst 15 meter fra beboelse i det åbne land:

  • 44 dB(A) ved en vindhastighed på 8 m/s.
  • 42 dB(A) ved en vindhastighed på 6 m/s.

I det mest støjbelastede punkt i områder til støjfølsom arealanvendelse:

  • 39 dB(A) ved en vindhastighed på 8 m/s.
  • 37 dB(A) ved en vindhastighed på 6 m/s.

Den samlede lavfrekvente støj fra vindmøller må i det åbne land eller områder til støjfølsom arealanvendelse ikke overstige 20 dB(A) ved en vindhastighed på 8 m/s og 6 m/s.

Der er foretaget beregninger af støjpåvirkningen fra tre nye vindmøller inden for planområdet med en totalhøjde på 150 meter. Beregningerne viser, at de maksimalt tilladte støjniveauer for støj og lavfrekvent støj er overholdt ved alle nabobeboelser og støjfølsomme områder.

Det vurderes med udgangspunkt i støjberegninger, at de støjmæssige gener, fra et maksimalt antal nye vindmøller inden for planområdet, er i overensstemmelse med lovgivningens fastsatte grænseværdier. Holbæk Kommune forventer som af følge af miljøvurderingen at stille krav om, at der efter vindmøllernes opstilling og indsættelse i drift gennemføres kontrollerende støjmålinger. Støjmålingerne skal følge Støjbekendtgørelsens retningslinjer for denne type målinger. Hvis de gennemførte støjmålinger viser at støjen fra vindmøllerne overskrider de fastsatte grænseværdier, skal vindmøllerne støjdæmpes, hvorefter der skal gennemføres en opfølgende støjmåling. Hvis vindmøllerne ved støjdæmpning ikke kan overholde støjkravene, skal vindmøllerne tages ud af drift.

Etablering af vindmøller inden for planområdet vil være forbundet med støj fra lastvogns- og maskinkørsel under anlægsarbejdet. Arbejdet vil foregå i en begrænset periode og i stor udstrækning i dagtimerne. Det vurderes, at den yderligere vejstøj, genereret af et vindmølleanlæg inden for lokalplanområdet vil have begrænset genepåvirkning ved omkringliggende nabobeboelser.

Støjkonsekvenszoner

I kommuneplantillægget udlægges der en støjkonsekvenszone omkring vindmøllerne, hvor det ikke vil være muligt, at opføre ny boligbebyggelse eller anden støjfølsom anvendelse. Støjkonsekvenszonen fastlægges på baggrund af vindmøllernes beregnede støjbidrag.

Konsekvenszone

Konsekvenszoner omkring de tre vindmøller, der kan etableres ved den endelige vedtagelse af lokalplan nr. 8.02, ifølge tillæg til kommuneplanen. Indenfor zonen må der ikke udlægges arealer til støjfølsom anvendelse, før det ved undersøgelser er godtgjort, at der ikke er miljømæssige problemer forbundet hermed. Hertil må der som udgangspunkt ikke ændres til støjfølsom anvendelse (f.eks. rekreative områder, boligområder mv.) før der er redegjort for at der ikke er miljømæssige gener forbundet med ændringen. ​

Skyggekast

Lokalplanens hensigt er at sikre, at vindmøllerne er til minimal gene for omkringliggende beboelse, blandt andet ved at skyggekast påvirker omgivelserne mindst muligt. Vindmøllerne har en skyggepåvirkning på de omkringliggende ejendomme. Beregninger for projektforslaget viser, at de anbefalede retningslinjer for maksimalt 10 timers årligt, reelt skyggekast ikke overholdes ved alle ejendomme.

I forlængelse heraf vil Holbæk Kommune i §25-tilladelsen til projektet, som meddeles efter miljøvurderingslovens § 25, stille krav om, at der installeres skyggekaststop på den eller de vindmøller, der forårsager skyggekast, så skyggekastniveauerne omkring boligerne på de berørte ejendomme ikke overstiger maksimalt 10 timers reelt skyggekast om året. Se mere om §25 tilladelser i afsnittet: "Tilladelser og dispensationer fra andre myndigheder”

Reflekser

Moderne vindmøllevinger har en overfladebehandling, der bevirker, at de fremstår med et lavt glanstal på maksimalt 30, og de konvekse overflader vil sprede eventuelle reflekser jævnt, hvilket vurderes til at reducere reflektionsgenerne.

Der er i lokalplanen fastsat bestemmelse om, at vingerne på vindmøllerne maksimalt må have et glanstal 30 efter NCS-systemet.

Lysafmærkning

Trafikstyrelsen har meddelt, at vindmøllerne af hensyn til flysikkerheden skal markeres med lav intensivt rødt fast lys, der er aktiveret konstant. Lysmarkeringen skal placeres øverst på nacellen, og vindmøllerne skal altid, uanset vingernes placering, være synlige 360° rundt i et vandret plan. Det kræver, at der opsættes to lamper på hver vindmølle.

Lyset skal have en effektiv intensitet på mindst 10 candela. 1 candela svarer til lyset fra et stearinlys, og 10 candela svarer til en 8,5 W glødepære. Dette vil på afstande op til 1,5 km opleves som en rød lampe, svarende til intensiteten som en baglygte på en bil. På afstande over 1,5 km vil den opleves som svag og ikke have nogen væsentlig synlighed.

Jordforurening

Der er ikke registreret forurening på grunden. Hvis der efterfølgende ved grave- og anlægsarbejdet konstateres jordforurening, skal arbejdet indstilles og kan først genoptages, når dette godkendes af Holbæk Kommune, som kan kontaktes på jord@holb.dk

Fund og fortidsminder

Der er ikke registreret fund eller fortidsminder i lokalplanområdet. Der kan dog sagtens fremkomme fund indenfor lokalplanområdet, f.eks. i forbindelse med byggemodning. Jf. museumslovens § 25 kan bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde skal udføres på landjorden, forud for igangsætning af arbejdet anmode Museum Vestsjælland om en udtalelse. Hvis der i forbindelse med grave- og anlægsarbejder konstateres fund af fortidsminder, skal den del af arbejdet, der berører fundet, straks indstilles, og fundet skal anmeldes til Museum Vestsjælland, jf. museumslovens § 27.

Miljøvurdering

I forbindelse med forslag til lokalplan og kommuneplantillæg er der udarbejdet en miljøvurdering af plangrundlaget i overensstemmelse med Miljøvurderingslovens afsnit II (LBK nr. 4 af 03/01/2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)).

Desuden har ansøger i forbindelse med projektansøgningen anmodet om, at projektet skal undergå en miljøkonsekvensvurdering i henhold til Miljøvurderingslovens afsnit III.

Holbæk Kommune har ansvaret for miljøvurdering af plangrundlaget (MV) og ansøger har ansvaret for udarbejdelsen af en miljøkonsekvensrapport af projektet (VVM).

Holbæk Kommune har myndighedskompetencen i sagen, og har accepteret, at miljøvurderingens miljørapport (miljøvurdering af planlægningen) og miljøkonsekvensvurderingens miljøkonsekvensrapport (miljøkonsekvensvurdering af projektet) slås sammen i en samlet miljøredegørelse, som skal belyse de miljømæssige konsekvenser af både planerne og projektet.

Den samlede miljøredegørelse er i høring sammen med planforslagene og kan findes på Holbæk Kommunes hjemmeside.